Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Паметниците у нас – ничии, безстопанствени, нежелани

Това става ясно от делото за хулиганство, спечелено от Асен Генов за боядисаната композиция пред БСП

Скулптурната композиция на Любомир Далчев пред централата на БСП не лежи на ничия отговорност. - Паметниците у нас – ничии, безстопанствени, нежелани

Скулптурната композиция на Любомир Далчев пред централата на БСП не лежи на ничия отговорност.

Паметниците у нас са безстопанствени. Това е изводът от делото срещу Асен Генов, един от боядисалите в розово скулптурната композиция на Любомир Далчев пред централата на БСП в столицата. Софийският районен съд оправда Генов и Цветелина Сърбинска. 

Според съдия Мирослава Тодорова няма събрани доказателства, че именно Генов и Сърбинска са изписали думите „БКП – позор“ върху паметника, тъй като с тях имало още четирима души. Това, че у подсъдимите е намерена боя, не означава, че са я използвали, обясни Тодорова.

„Изрисуването на паметника не е хулиганска проява, а израз на политическо мнение с използване на художествени средства. А свободното изразяване на мнение е гарантирано в Европейската конвенция за защита правата на човека и Конституцията“, заяви Мирослава Тодорова. Според нея този съдебен процес не дава оценка на политическите възгледи на подсъдимите.

„Прокуратурата не може да се намесва в политическия плурализъм, иначе това би се тълкувало като потисничество“, обоснова се съдът. „Колкото до паметника, може да се говори само за увреждане, а нанесената вреда е отстранима“, каза съдия Тодорова.

Процесът на първа инстанция приключи за по-малко от 24 часа. Прокуратурата, чийто представител днес не беше в съдебната зала, може да протестира оправдателната присъда в 15-дневен срок пред Софийския градски съд.

Защитата на Генов и Сърбинова е събрала писма от всички институции в България, които имат отношение към паметниците на културата, за да докаже, че скулптурната композиция на ул. „Позитано“ 20 е безстопанствена. От тези писма става ясно, че композицията не е паметник на културата, няма статут на културна ценност и дори няма ясен собственик.

„По аналогия може да приемем, че същото важи за „паметниците“, останали ни от тоталитарния комунистически режим, защото е видимо за цялото българско общество, че те са оставени на произвола на времето и природата, – коментира художникът Петко Дурмана. – В пледоарията по делото беше доказано, че дори авторът на композицията – скулпторът Любомир Далчев, приживе се е отрекъл от творбите си, направени под натиск от страна на Българската комунистическа партия, каквато е и въпросната композиция.“

Процесът около тази творба разкрива срамния факт, че паметниците у нас де факто са ничии. Това е проблем на държавата и общините, заложен още преди 1989 г. Резултат от него е и руината, в която се е превърнал монументът „1300 години“ пред НДК. Друг е въпросът имаме ли нужда от произведението на Валентин Старчев – на това място, а и въобще.

Крайно време е да се проведе дискусия за паметниците, оставени ни в наследство от годините на социализма. Това са безспорни артефакти от период, който не може да бъде зачеркнат от историята, като премахнем неговите паметници и символи. Дали обаче тези творби са и художествени факти?

„Скулптурата пред централата на БСП е бутафория, кич и халтура“, коментира пред „Площад Славейков“ арт критичката Нада Нешева. Според нея огромна част от паметниците, останали ни от тоталитарния режим, са точно това и е време да започне публичен разговор не само за тяхната политическа, но и за тяхната естетическа и артистична роля.

Нешева твърди, че хората у нас умишлено са били заблуждавани какво е изкуство: „Те са лъгани, че паметниците от онова време са изкуство и живеят с изкривена представа за изкуството изобщо.“

Премълчавайки и заобикаляйки този дебат, държавата осакатява естетически нацията.

За жалост, днес липсват критерии за изкуството, което пълни публичното ни пространство. Често решенията за творбите в градската среда се взимат от спонсори или от общински чиновници. Може би е време да създадем обществен орган, който да гарантира качеството на паметниците. А държавата е добре да поеме отговорност за произведенията, издигнати преди промените. Те са създавани от именити творци, поръчвани са и са заплатени от държавата. Абсурдът всяко ново управление във властта да се опитва да руши изграденото от предходното трябва да бъде прекратен. Не само в културата.

Днес обществото най-сетне трябва да си отговори на въпроса защо около нас има толкова много произведения и толкова малко изкуство.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg