След основаването на наградите „Оскар“ през 1929 г. създателите на Академията за филмово изкуство в Америка решават да създадат специален музей, посветен на филмовото изкуство, в Лос Анджелис. Докато Академията се занимава да отличава най-доброто от киното за годината, музеят ще пази спомена за оставилите следата си в седмото изкуство.
Повече от 90 години след възникването на идеята, няколко обявени дати и една пандемия по-късно Музеят ще заработи официално тази седмица. Официалното му откриване бе отбелязано с бляскаво събитие на 26 септември, събрало елита на Холивуд. Първият работен ден на дългоочакваната институция е на 30 септември, но преди това предстоят още редица събития, които да отпразнуват повода, отбелязва „Холивуд Рипортър“.
Едно от лицата на Музея е Том Ханкс, който бе начело на събирането на благотворителни средства за проекта.
„Има и други градове с филмови музеи – коментира актьорът на събитие миналата седмица. – Но с цялото ми уважение, на място като Лос Анджелис и създаден от Филмовата академия, този музей трябва да се превърне в нещо като Партенона.“
На церемонията от вечерта на 26 септември бяха връчени и специални награди, сред отличените за приноса им за реализирането на музея бяха Ханкс, София Лорен, Боб Айгър и Анет Бенинг.
С годините очакването на публиката става все по-голямо и по-голямо и шансът зрителите да останат разочаровани е малък – постоянната експозиция, озаглавена „Историите на киното“, е разположена на три етажа и е замислена така, че да представи не само най-доброто през годините, но и да обърне внимание на десетките гласове и перспективи, оформили и променили сферата, пише „Индипендънт“. Почетно място в изложбата заема „Гражданинът Кейн“, класиката на Орсън Уелс от 1941 г., от която е експонирана червената шейна, сувенир от детството на Кейн, единственият оцелял декор от снимачната площадка на продукцията. Подобно внимание е отдадено и на драмата „Истинските жени си имат всичко“ (Real Women Have Curves) от 2002 г., който разказва историята на мексикано-американско семейство в Ел Ей. Филмът е напълно игнориран от Академията по онова време.
Подчертават се работата и таланта на редица души, някои от които остават непознати за широката публика, но приносът им е неизмерим, като Брус Лий, дългогодишната монтажистка на Скорсезе Телма Шунмейкър, оператора Еманюел Любецки, афро-американския режисьор на черно-бели филми Оскар Мишо. Замисълът на колекцията е ясен – киноисторията не е била диктувана от шепа големи имена, а писана в продължение на години от творци, изявявали се в различни сфери.
Галерията, посветена на самите статуетки, напомня не само за успехите, но и за провалите на Академията – в голяма овална зала са подредени 20 знакови оскара, връчени от 1927-а до 2016 г. Едно място е оставено празно, там, където трябва да се намира отличието на Хати Макданиъл. Първата отличена от Академията чернокожа актриса получава златен плакет през 1939 г., но никой не знае къде се намира наградата. С надпис се отбелязва, че „минават 50 години, преди друга чернокожа жена да спечели“, като се има предвид оскара на Упи Голдбърг за поддържаща роля в „Призрак“.
Разбира се, голямо внимание е отделено и на артефакти, познати от широката публика, като рубинено червените обувки на Джуди Гарланд за ролята ѝ на Дороти в „Магьосникът от Оз“, червената рокля на Мерилин Монро от „Джентълмените предпочитат блондинки“ и хавлиения халат на Джеф Бриджис от „Големият Лебовски“.
Цяла галерия е отделена на научната фантастика и образците в жанра – тук са Извънземното на Стивън Спилбърг, роботите от „Междузвездни войни“ R2D2 и C3PO, Едуард Ножиците и Брус, над 7-метровата механична акула от „Челюсти“.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение