Този текст е публикуван преди повече от 9 месеца

Първата маслена живопис се появява в Афганистан

Зад разрушените от талибаните гигантски статуи на Буда са открити първите образци от техниката за рисуване с маслени бои на основата на орехово или маково масло

Реконструирана стенопис в пещера G, Бамиян, Афганистан. Снимка: Уикипедия - Първата маслена живопис се появява в Афганистан

Реконструирана стенопис в пещера G, Бамиян, Афганистан. Снимка: Уикипедия

Дълго време се е смятало, че изобретател на техниката на маслената живопис е нидерландският художник Ян ван Ейк (1390 – 1441). Така е тръгнало от историка на изобразителното изкуство от ХVІ в. Джорджо Вазари, по чието време това бил най-старият такъв пример. В началото на ХХІ век обаче става ясно, че техниката на рисуване с пигменти и масло като свързващо вещество е създадена много по-рано. А първите маслени картини са открити на територията на съвременен Афганистан, в околностите на град Бамиян, на 200 км северно от Кабул.

Бамиянската долина е единственият удобен проход през планинската система Хиндукуш и затова е била част от Пътя на коприната, съединяващ Китай със западните азиатски държави, включително и с Афганистан. През І – ІІ век в долината са основани будистки манастири, населявани от хиляди монаси. В скалите била изкопана сложна пещерна система – цели комплекси, които служели като място за настаняване на поклонници и търговци.

През ІІ век по нареждане на цар Ашок в скалите били изсечени две гигантски статуи на Буда – Големият Буда, с височина 55 м, и Малкият Буда, висок „едва“ 37 метра. Изграждането на статуите продължило 200 години. Те били изсечени от камък и покрити с гипс. Гипсовото покритие се крепяло с дървена арматура и именно от него били оформени детайлните черти на статуите, като гънките на дрехите им например. Горната част на лицата на скулптурите била изработена от дърво. Голямата статуя била оцветена с кармин, а малката била многоцветна.

През ХІ в. долината била включена в държавата на Газневидите, мюсюлманска династия, която се отнесла с уважение към символите на различната религия и статуите били запазени. Покрай тях се формирал град, който през 1221 г. бил напълно опустошен от войските на Чингиз хан. През средните векове долината и опустелите манастири станали известни като Кафир Кала – Града на неверниците. Статуите обаче поразявали въображението на пътешествениците и влезли дори в народните епоси на съседните държави.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

През ХІХ в. любители на археологията описали запазените сгради в Бамиянската долина и направили скици на статуите. Първите научни експедиции до Бамиян били организирани чак през 1920 г.

Когато през 1979 г. започват въоръжените конфликти в Афганистан, експедициите в долината са прекратени. 22 години по-късно, през 2001-а, статуите са съборени по заповед на лидера на талибаните молла Омар. Този вандалски акт е бил осъден от представители на всички религиозни конфесии в света, включително и ислямската. Срещу разрушаването им се обявява дори официалната власт в Пакистан, която иначе подкрепя талибаните.

Унищожението на скулптурите, ваяни в продължение на 200 години, е станало за няколко седмици. Първоначално талибаните обстрелвали двамата Буда със зенитни оръдия и артилерия. Това ги наранява сериозно, но не ги разрушава. Тогава варварите използват противотанкови мини, експлозиви и ракети.

Останките от двете статуи, оцелелите сгради от бившите будистки манастири и самата Бамианска долина през 2003 г. са включени в списъка със световно културно наследство на ЮНЕСКО.

Пет години по-късно, през 2008 г., в долината започва японска експедиция от Токийския Национален институт за изучаване на културните ценности, която попада на изключителна находка: зад разрушените статуи била скрита пещерна система, по стените на която има стенописи от V – ІХ век. Учените изследвали старите фрески с помощта на ускорител на частици и установили, че те са изпълнени с маслени бои на основата на орехово или маково масло. Това се оказва най-старият пример за използване на тази техника, познат в историята.

Според Йоко Танигути, ръководител на експедицията, техниката на изпълнение на фреските показва следи както от индийско, така и от китайско влияние, така че може да се предположи, че е дело на художници, изминаващи Пътя на коприната.

И още една находка откриват японските учени – под пясъка имало още една гигантска статуя на лежащ Буда.

През 2011 г. дългогодишните опити да бъдат възстановени двете големи статуи, разрушени от талибаните, завършват с неуспех. ЮНЕСКО отказва да съдейства за реставрация с аргумента, че полагането на нов камък на мястото на разрушенията ще наруши автентичността на обекта. Все пак се започват действия за създаване на постоянно действащ музей в пещерите.

Сега, след като талибаните завзеха Афганистан изцяло, долината Бамиян и нейните съкровища вероятно за дълго ще останат скрити за света. Дано не бъдат разрушени както статуите на Буда.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах