Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Първи контакт, но не и с Оскара

Ейми Адамс изненадващо не получи номинация за статуетката – но защо?

Филмовите критици са единодушни в похвалите си към представянето на Ейми Адамс в „Първи контакт“. - Първи контакт, но не и с Оскара

Филмовите критици са единодушни в похвалите си към представянето на Ейми Адамс в „Първи контакт“.

За кратко името на Ейми Адамс беше в списъка на номинираните за Оскарите тази година. Но, тъжно за нея и за феновете ѝ, това беше просто грешка. Скоро след това в Туитър започна да се разпространява недоволство, с хаштага „Без Ейми Адамс“ (#NoAmyAdams), пише Лорън Търнър в Би Би Си.

„Как може тя да не е номинирана за Оскар – пита един потребител на социалната мрежа. Друг добавя: – Ъъ, дали просто не се подиграха с Ейми Адамс?“

Защо беше такава изненада, че актрисата не получи номинация – нито за ролята си в състезаващия си за статуетка за най-добър филм, „Първи контакт“, нито за „Хищници в мрака“?

Душата на филма

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Денис Вилньов, режисьорът на научно-фантастичната история, в която лингвистката Луиз Банкс (Адамс) се опитва да общува с извънземни, несъмнено е доволен, че ще се бори за приза в най-важната категория. Той обаче не крие тъгата си, че главната му актриса е пропусната.

„Дълбоко съм разочарован за Ейми – казва той пред американски медии. – Тя беше душата на този филм, изнесе го на раменете си, тя го направи какъвто е. Странно е да празнуваш и да си тъжен едновременно.“

Героинята на Ейми Адамс в опит да общува с извънземни.

Филмовите критици са единодушни в похвалите си към представянето на Адамс в „Първи контакт“. „Дейли Телеграф“ обяви, че тя е една от най-добрите актриси, които има Холивуд, „Лос Анджелис Таймс“ нарече филма неин, „доказателство за способността ѝ тихо и ефективно да предава интелигентност, емпатия и сдържаност“, а от „Ню Йорк Таймс“ я похвалиха за умението да държи зрителя близо до себе си.

Феновете също обикнаха „Първи контакт“ – социалните мрежи изобилстват от хвалебствия за него, потребителите се надпреварват да обясняват, че заради филма са обикнали киното още повече, а Адамс е била брилянтна. В боксофиса продукцията натрупа повече от 170 милиона долара приходи.

Номинирана пет пъти преди

Адамс има зад гърба си забележителен брой екранни роли, за които е номинирана за Оскар – цели пет пъти за малко повече от десетилетие. Тя се бореше за статуетката за главна женска роля през 2014-а с „Американска схема“, а за поддържаща през 2006, 2008, 2011 и 2013 г. – съответно с Junebug, „Съмнения“, „Боецът“ и „Учителят“.

Академията понякога обича да възнаграждава хора, които отдавна чакат трофея. Леонардо ди Каприо най-сетне получи статуетката за най-добър актьор за „Завръщането“ миналата година, след продължителна кампания от феномете му в повтарящите си номинации за други роли.

Но Адамс все още не е вдигнала голямото отличие.

В цели два филма

„Първи контакт“ получи доста номинации на тазгодишните Оскари, а другият ѝ голям филм, „Хищници в мрака“, отбеляза една. Но дали това е разделило вота и я е лишило от шанс за успех? Би могло.

Ейми Адамс в „Хищници в мрака“

Други актриси, които са номинирани тази години, включват Ема Стоун и Натали Портман – съответно за La La Land и „Джаки“. Техните изпълнения в тези филми получиха широко одобрение и са единствените роли на двете, свързвани с този Сезон на наградите.

Но появявайки се в два бурно приветствани от критиката филма около Оскарите, Адамс може би е провалила собствените си шансове за номинация, ако гласуващите от Академията са разделили вота си между двата.

Забележително, Адамс има номинации за най-добра актриса за ролята си в „Първи контакт“ на други 33 филмови награди този сезон (до момента) – и вече е спечелила пет от тях. Сред комисиите, които са я признали, са тези на „Златен глобус“, БАФТА, Лондонските филмови критици и Актьорската гилдия. А не може всички те да грешат, нали?

„Първи контакт“ – гледайте и мислете
Емил ГЕОРГИЕВ
(публикувано за първи път на 12 ноември 2016 г.)

Историята в „Първи контакт“, този оригинален научно-фантастичен философски трилър, започва с появата на няколко мистериозни извънземни кораба, които увисват неподвижно над различни точки по земното кълбо. Правителството на САЩ събира елитен екип, начело с експерта лингвист Луиз Банкс, защото пришълците/гостите/космическите мигранти (наречете ги както искате) не знаят английски и руски, нито дори китайски. И докато те висят „като паяци в неловко мълчание“, а учените се опитват разберат какво искат, целокупното човечество тръпне, раздвоено между страх и надежда от неизвестните извънземни намерения.

Смело можем да предположим, че ако бяха увиснали и над България – първи към тях щях да тръгнат Динко и Перата, оборудвани с наръч свински опашки, а най-патрЕотичните ни партии щяха да призоват за незабавното възпиране на нашествието с оръжие и да обвинят правителството, че се е договорило да ги разслелва (вместо да ги разстрелва) по българските земи.

В срещите си със загадъчни пришълци с неясни намерения Холивуд има малко по-различен подход. Там обикновено залагат на един и същи тип светлооки и светлокоси жени – спомнете си „Сфера“ с Шарън Стоун, Джоуди Фостър в „Контакт“, Кони Нилсен в „Мисия до Марс“ и дори Дрю Баримор в „Извънземното“. Възможно ли е неустоимият сексапил на синеоките блондники да не е само културно киноклише от ХХ век, а вселенски закон? Ако ми бъде простен толкова политически некоректен въпрос…

Ейми Адамс и Джеръми Ренър

Всъщност, можем да спорим дали Ейми Адамс е блондинка, или червенокоса, но безспорно е синеока и много талантлива – достатъчно, че да изнесе на крехките си рамене (с малко помощ от Форест Уитакър и Джереми Ренър) 90% от филма. Има основания да очаква ако не шеста номинация за Оскар, то поне предложение за глобусче или бафтичка.

Новото предложения на режисьора Денис Вилньов, познат и обичан от ценителите заради „Затворници“ и „Сикарио“, има още няколко много сериозни плюсове и почти никакви минуси. Завръзката напомня донякъде на тази от „Сфера“ и „Контакт“, но след това нещата са много различни и съвсем непредвидими. Без да разкриваме нищо повече от сюжета, ще добавим, че филмът е сниман много красиво, а в някои сцени напрежението и изненадите са по-големи, отколкото на президентските избори в САЩ.

Гледайте внимателно какво се случва на екрана още от първите минути преди пристигането на чужденците и мислете, защото иначе може дълго да се чудите какво точно стана накрая.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах