Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

„Първият човек“, спряган за „Оскар“

Пред този филм „Аполо 13“ изглежда като куклен театър, пише критиката за новия филм на Деймиън Шазел

„Райън Гослинг, най-добрият безизразен актьор в бизнеса, е високоинтелигентен и способен пилот, който държи емоциите си под контрол, независимо дали лети в небето, или пие бира в кухнята“, пише Никълъс Барбър в Би Би Си. - „Първият човек“, спряган за „Оскар“

„Райън Гослинг, най-добрият безизразен актьор в бизнеса, е високоинтелигентен и способен пилот, който държи емоциите си под контрол, независимо дали лети в небето, или пие бира в кухнята“, пише Никълъс Барбър в Би Би Си.

На 33 години Деймиън Шазел има три филма зад гърба си. И всеки от тях успя да привлече вниманието за дълго – така беше с „Камшичен удар“ през 2014 г., с „Ла Ла Ленд“ през 2016-а, а сега и с „Първият човек“, биографичен разказ за астронавта Нийл Армстронг. Продукцията бе избрана да открие кинофестивала във Венеция на 29 август – и ако съдим по първите критики, „Първият човек“ се е запътил към номинациите за „Оскар“. 

Две години след „Ла Ла Ленд“ режисьорът отново си партнира с Райън Гослинг, когото виждаме в образа на Армстронг. Историята е базирана на документална книга на Джеймс Хансен. Към описанията на мисията на „Аполо 11“ сценаристът Джош Сингър прибавя и детайли от семейния живот на астронавта. В ролята на съпругата му Джанет влиза актрисата от „Короната“ Клеър Фой.

„Първият човек“, първият филм на Шазел след „Ла Ла Ленд“, е биографична драма в най-автентичния смисъл на думата – пише Оуен Глайбърмен във „Варайъти“. – Шазел знае, че историята за космическата програма на НАСА е разказвана преди (и то доста запомнящо се, в „Истински неща“). Неговата дръзка стратегия е да направи филм, толкова откровен в своя реализъм, толкова натуралистичен в своята същност, че да се получи драма, пълна с главозамайваща опасност и обсебеност. „Първият човек“ ни поглъща със своята достоверност и кара космическата драма „Аполо 13“ да изглежда като куклен театър.“

В средите на филмовите критици се твърди, че дали един режисьор има талант се познава по това дали може да направи качествен филм за космоса. Изходите от подобно начинание са следните: става хубав филм и критиката те понася на ръце, става лош филм и критиката те смачква, но най-лошият вариант е да се получи посредствен филм, с който критиката въобще не желае да се занимава. Така Алфонсо Куарон не впечатли специалистите с „Гравитация“, отбелязва „Индипендънт“, и сега режисьорът прави опит да се завърне в кръга на любимците с „Roma“, драма за едно мексиканско семейство, представена на 75-ия филмов фестивал във Венеция.

Вижте още: КОИ ФИЛМИ ЩЕ ОТПЛАВАТ ОТ ВЕНЕЦИЯ КЪМ „ОСКАР“?

„Първият човек“ не изглежда, че тръгва по този път – засега.

„Тонът на филма е зададен именно от Армстронг. Въплътен от Райън Гослинг, най-добрият безизразен актьор в бизнеса, той е високоинтелигентен и способен пилот, който държи емоциите си под контрол, независимо дали лети в небето, или пие бира в кухнята – казва Никълъс Барбър в статия за Би Би Си и дава пет от възможни пет звезди на филма. – Когато говори на децата си, той звучи така все едно дава пресконференция, а когато е на пресконференция, звучи като че ли е на разпит пред чужди агенти. Той е щастливо женен за Джанет (Клеър Фой – актриса, която също може да постигне повече с взиране, отколкото останалите могат да направят с монолог от три страници), но двамата не са най-прочувствените съпрузи.“

Първите критики за филма категорично защитават мнението, че „Първият човек“ заслужава да грабне поне една награда „Оскар“ – в най-добрия случай за най-добър филм. Шумът около заглавието е голям, а при подобни положителни отзиви предимството на продукцията пред останалите претенденти е ясна.

„Шазел е толкова убедителен, вкарвайки зрителя в студения, клаустрофобичен космически кораб, от който Нийл почти не излиза – често сме само на сантиметри от лицето му, дали зад стъклото на скафандъра, или не, – че понякога не сме напълно наясно какво правят тези мъже и защо то е толкова важно – отбелязва Майкъл Нордин в ревю за „Индиуайър“. – Ако искате да знаете точната причина за мисията „Джемини 8“, проверете я предварително – „Първият човек“ няма да ви я каже. Това е по-скоро вид лична история, която не се интересува толкова много от детайлите на начинанието, а от чувствата на човека, породени от него.“

„Индиуайър“ дава на филма оценка 5+ по шестобалната система. Такъв е случаят и с повечето издания, че чак се превръща в трудност намирането на негативен отзвук. „Индипендънт“ също са възхитени и оценяват драмата с пет от пет звезди.

„Филмът подсеща за много вече забравени неща: колко важна е космическата надпревара между САЩ и Съветския съюз по време на Студената война; колко силна е опозицията срещу нея в Америка, най-вече от по-бедните хора. Но вероятно ни напомня най-много за астронавтите, погубени в годините за подготовката на тази рискована мисия. Армстронг никога нямаше да тръгне на нея, ако негови колеги не бяха загинали“, пише  Дейвид Листър в „Индиуайър“.

На Стефани Закарек от списание „Тайм“ филмът не се харесва толкова. Тя го намира за твърде недостоверен исторически, тъй като те оставя с усещането, че Армстронг прави нещо голямо и много важно, а в действителност личността му е описвана като доста по-скромна.

„Има много наука в „Първият човек“. Чуваме много мъже, звучащи сериозно, да говорят неща за вектори, координати и така нататък – един космически филм се нуждае от това. Но има и много емоции, прекалено много, дори за онези, които ги харесват. Шазел и Сингър, изглежда, искат да балансират между важността на постижението на Армстронг и личната му трагедия. Той и съпругата му Джанет губят малката си дъщеря заради мозъчен тумор в първите години на 60-те. Малко след това Армстронг става астронавт. Но в „Първият човек“ Армстронг на Гослинг е натоварен с припомнянето на болката в почти всяка сцена“, пише Закарек.

„Първият човек“ определено е „огромен скок“, но не за човечеството, а към „Оскар“ за Шазел. Дали ще има „малка стъпка“ в тази посока и за някого от екипа на филма, предстои да разберем.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах