Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Пикасо от палеолита

Открити са най-ранните архитектурни планове на човечеството

Дигитална реконструкция на лагера, построен от ловците-събирачи. - Пикасо от палеолита

Дигитална реконструкция на лагера, построен от ловците-събирачи.

Край брега на една река в Испания преди 14 хил. години някой издълбал седем полукръгли форми в скала. Дали художникът е осъзнавал значимостта на творбата си, не е известно, но според археолозите тези драскулки може би са първият известен архитектурен чертеж на човечеството.

Изследователите са събрали доказателства, че гранитната плоча, открита в праисторически обект край брега на река Миланс на стотина километра западно от Барселона, съдържа схема на лагер, построен от ранни ловци-събирачи, които скитали из Иберийския полуостров в търсене на плячка. Ако това са изображения на полукръгли колиби, много е вероятно те да са били дело на бунтар от Палеолита, който е разтърсил артистичната канони от онова време така, както много по-късно е направил испанският иконоборец Пабло Пикасо, пише в. „Индипендънт”.

14-сантиметровият гранитен къс със схемата на ловния лагер.

14-сантиметровият гранитен къс със схемата на ловния лагер.

Авторите на откритието твърдят, че създателят му изглежда е нарушил правилата на праисторическото изкуство. Той е изменил на стилизираните рисунки на животни или хора и вместо това е изобразил строителна площадка. Археолозите Маркос Гарсия Диес и Мануел Бакеро смятат, че художникът е издълбал в скалата лагер със седем колиби от слама или животинска кожа – покритието на всяка от тях е пресъздадено със щрихи – и така е сътворил най-ранния познат на науката чертеж на постройки.

Д-р Гария Диес от Баския университет обяснява:

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Откритието показва за първи път умението на праисторическите ловци-събирачи да пресъздават обществото си. Това е най-ранното изображение на колиби, образуващи ловен лагер – едно палеолитно село.”

14-сантиметровото гранитно парче е открито още през 2013 г., но учените са го смятали за маловажно, докато не е било почистено от мръсотията. Едва тогава се разкрили драскулките, които са направени за кратък период от време с помощта на друг камък или кремъчен инструмент.

Схема на гравираните върху камъка драскулки.

Схема на гравираните върху камъка драскулки.

Тъй като колибите са подредени на три нива, изследователите предполагат, че палеолитният Пикасо може би се е опитвал да придаде усещане за визуална дълбочина на рисунката. Други обаче предполагат, че тя показва стилизирани животни. Но ако наистина става въпрос за обли колиби, значи откритието край Барселона предшества с около 6 хил. години най-старите известни досега рисунки на постройки.

В статия за научното списание PLOS One д-р Гарсия Диес и д-р Бакеро твърдят, че изображението трябва да бъде разглеждано като „фотографско” и затова се различава съществено от другите художествени творби от същото време.

„То показва сътворен от човешка ръка пейзаж, което предполага, че човешкият свят е бил от първостепенна важност за художника. Като се има предвид значимостта на лагерите за обществото на ловците-събирачи, може да се смята, че рисунката е един от първите творчески опити за пресъздаване на домашното и социалното пространство на една човешка група”, твърдят двамата автори на откритието.

Учените допълват, че хипотезата им се базира на археологически и етнографски доказателства, които показват, че ранните човешки групи са строели прости куполообразни колиби, когато са се местели от един ловен ареал в друг.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах