Най-великите творби на Пикасо се събират в изложба, „случваща се веднъж в живота“, в Лондон и Париж. Експозицията ще преведе посетителите през ключова година от живота на художника, разказва „Гардиън“.
Изложбата „Пикасо 1932“ се осъществява от съвместните усилия между Музея на Пикасо в Париж и „Тейт Модърн“, които заявяват, че това ще е забележително събитие, „едно от най-важните, които някога е правила галерията“.
Над 100 работи ще бъдат показани, включително и прочутата Le Rêve („Сънят“), еротична, изпълнена с копнеж картина на младата любовница на Пикасо Мари-Терез Уолтър, която никога преди не е била излагана във Великобритания.
Под наем ще бъде заета и Jeune Fille Devant un Miroir („Момиче пред огледало“), едно от бижутата в колекцията на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк – платно, което изключително рядко пътува.
Това ще бъде първата самостоятелна изложба на Пабло Пикасо в „Тейт Модърн“. Аким Хюм, директор по изложбите в галерията и съкуратор на събитието през 2018-а, описва предизвикателствата, пред които той и екипът му са изправени:
„Как можеш да се приближиш до Пикасо като артист и личност? Как можеш да преминеш отвъд мита?“
Отговорът им е да се фокусират върху един период от дългия му живот. Затова и са избрали 1932-а – време, наричано „година на чудеса“ на Пикасо. Тогава той затвърждава статуса си на най-влиятелния жив художник в света, създава някои от най-великите си произведения и представя първата си ретроспектива, която сам курира. Това е също и годината, когато страстта му по Уолтър е най-силна.
Пикасо е на 45 години, когато през 1927-а забелязва 17-годишната Уолтър, излизаща от метрото в Париж. Той се приближава до нея, хваща я за ръката и казва:
„Аз съм Пикасо! Ти и аз ще извършим велики дела заедно“.
Портретите на Уолтър са сред най-изящните на художника, а Le Rêve е и сред най-ценените нейни изображения. В продължение на няколко години картината бе собственост на казино-магната от Лас Вегас Стив Уин, който, в прочут абсурден случай, я пробива с лакът малко преди да се финализира продажбата ѝ на друг колекционер, Стивън Коен, през 2006-а.
Платното е успешно реставрирано и все пак продадено на Коен през 2013 г. за рекордна за онова време сума за произведение на изкуството – 155 милиона долара.
Творбите от 1932-а, така или иначе, привличат сериозни пари. През 2010 г. Nu au plateau de sculpteur („Голо тяло, зелени листа и бюст“) също постави рекорд, продадена на търг за 66 милиона паунда.
Новата изложба включва няколко портрета на Уолтър, макар и не всички от тях толкова очевидно еротични като Le Rêve, която има еректирал пенис на лицето на момичето.
В експозицията попадат и реалистични портрети, които Пикасо прави на първата си съпруга, Олга Хохлова, и техния 11-годишен син Пауло. В други моменти от 1932-а Пикасо създава сюрреалистични работи, рисунки на разпятие и чувствени скулптури, които прави в новопридобито провинциално имение на 60-ина километра от Париж.
Годината завършва травматично, когато Уолтър се разболява тежко след плуване в река Марна – събитие, което стимулира Пикасо да рисува сцени на спасение.
Според Хюм, Пикасо описва рисуването като „просто друга форма на воденето на дневник“.
„Тази изложба ни кани близо до художника, до неговите начини за мислене и работа, до премеждията в личния му живот в много съществен момент от кариерата му – обяснява галеристът и добавя, че събитието, подкрепено от семейството на Пикасо, ще е веднъж в живота. – Показвайки бляскави творби, заети от публични и частни колекции в реда, в който те са правени, тази изложба ще позволи едно ново поколение да открие експлозивната енергия на Пикасо, изненадвайки онези, които си мислят, че вече го познават.“
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение