Трийсетгодишен неразрешен случай, станал популярен като най-голямата кражба в историята на изкуството, е на фокус в нов документален сериал на „Нетфликс“. На 18 март 1990 г. двама души, предрешени като полицаи, нахлуват в музея „Изабела Стюарт Гарднър“ и учтиво информират: „Господа, това е обир“. Тръгват си с най-ценните произведения от колекцията на институцията – творби на Рембранд, Дега, Мане, Вермеер и др., изчислени на около 500 млн. долара. Въпреки следите, които оставят, по случая до ден днешен няма нито един арест и нито една възстановена картина.
Сериалът „Това е обир: Най-голямата кражба в света на изкуството“ събира в 4 епизода 30 години на разследвания и лутане между слухове, изстинали следи, починали заподозрени, пенсионирани детективи… С премиера на 7 април, продукцията вече е в Топ 10 на най-гледаните продукции на „Нетфликс“ у нас.
Режисьор на сериала е Колин Барникъл, който провежда интервюта с ключови журналисти и юристи, представя в дълбочина няколко хипотези за възможния мотив зад кражбата и показва полицейски фотографии от местопрестъплението, документи и свидетелски показания.
След стотици преровени документи и разглеждането на няколко теории, възникнали от разследването на ФБР, създаването на сериала е „почти като археология, където човек се опитва да намери очертанията на нещо“, казва Барникъл пред „Гардиън“.
С помощта на брат си режисьорът работи по проекта повече от пет години. Споделя, че случаят винаги го е вълнувал и през 2014 г. започват първите проучвания за „Това е обир“. Снимките започват през 2015 г.
Не става ясно дали откраднатите произведения са предварително избрани, подборката е „странна“, обясняват арт специалистите. Днес от местата си продължават да липсват три произведения на Рембранд, сред които и единственият морски пейзаж на художника; липсва и „Концертът“, една от само 36 картини, оставени в наследство от Вермеер; сред откраднатите са няколко скици от Дега и творби на Флинк и Мане. Крадците са подминали няколко по-ценни творби за сметка на китайска ваза и бронзов орел, използван за украса на наполеоновия флаг, които биха донесли много по-малка сума, ако бъдат предложени на арт пазара.
На сутринта след обира полицията открива Ричард Абат, охранителят на смяна, овързан с тиксо и изоставен в един от тунелите под музея. Подозренията бързо се прехвърлят върху него, 23-годишен музикант в рокгрупа, незавършвил гимназия, който признава, че няколко пъти е карал смяната си под влияние на марихуана. Абат е отказал да участва в сериала на „Нетфликс“. Представени са основните версии, по които полицията и ФБР работят за разплитането на случая – по-малко ценните картини вероятно са се озовали в ръцете на хора, които не могат да разпознаят стойността им и може дори да са ги сметнали за семейно наследство. Колкото до по-интересните, като морския пейзаж на Рембранд, те са пропътували доста километри по мрежата на организарана престъпност в Кънектикът и Филаделфия, където платното последно е забелязано. Тази следа обаче е от 2003 г. и от тогава разследването е в застой.
„Това е обир“ има 88% полоителни отзиви от критиците, сочат данните от „Ротън Томатоус“. Публиката не го оценява толкова високо, одобряват го 60%.
„Като цяло сериалът е изумителен портрет на случай, жив в паметта на град, който има закодирани в ДНК-то си както висока култура, така и организирана престъпност“, пише „Варайъти“.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение