Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Почина Джордж Мартин, петият бийтълс

Продуцентът, който помага в създаването на музикалния език на Ливърпулската четворка

Джордж Мартин (вляво, прав) заедно с Пол Маккартни, Джон Ленън и Джордж Харисън в звукозаписно студио на EMI на 30 март 1967 г. - Почина Джордж Мартин, петият бийтълс

Джордж Мартин (вляво, прав) заедно с Пол Маккартни, Джон Ленън и Джордж Харисън в звукозаписно студио на EMI на 30 март 1967 г.

Джордж Мартин, продуцентът на „Бийтълс“, почина на 90. Тъжната вест бе съобщена във вторник вечерта от Ринго Стар в Туитър: „Господ да благослови Джордж Мартин. Мир и любов за Джуди и семейството. Джордж ще ни липсва. С обич: Ринго и Барбара“. В друг негов статус под снимка на Мартин с „Бийтълс“ четем: „Благодаря ти за цялата обич и доброта“.

За Джордж Мартин се твърдеше, че е петият бийтълс. Той е ключовата фигура, която превръща четворката от Ливърпул в звезди. Продуцентът не само подписва първия звукозаписен договор с „Бийтълс“ през 1962 г., той продължава да работи интензивно с тях през следващите 8 години и фактически има огромни заслуги за създаването на величествения пакет от музикални шедьоври на групата, излезли от легендарното лондонско студио „Аби Роуд“, отбелязва сп. „Ролинг Стоун“.

„Джордж Мартин ни направи такива, каквито бяхме, в студиото – казва Джон Ленън през 1971 г. – Той ни помогна да създадем нашия музикален език.“

Мартин е роден 3 януари 1926-а в Хайбъри, Лондон. Започва да свири на пиано в ранна възраст, а през 1943 г. се присъединява към Fleet Air Arm на Кралския флот. След Втората световна война той работи в отдела за класическа музика на Би Би Си, след това се премества в EMI. Голяма част от времето си посвещава на записи за британски комици като Питър Селърс, Дъдли Мур и Бърнард Крибинс.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Мартин среща „Бийтълс“ в началото на 1962 г. По това време те са имали известен успех в някои части на Англия, но не и договор за запис. Мениджърът на групата, Брайън Ъпстейн, който също е работил за EMI, представя на Мартин демо касета на „Бийтълс“.

„Записът в никакъв случай не ми подейства като нокаут – пише Мартин през 1979 г. в своите мемоари, наречени „Всичко, от което се нуждаеш, са уши“. – Добре разбирах защо преди това са ги отхвърляли. Но те притежаваха необичайно качество на звука, определена грапавост, която не бях срещал преди. Впечатление ми направи и фактът, че при тях пее повече от един човек.“

Името му винаги ще бъде тясно свързано с „Бийтълс“, но той продуцира и албуми на Кени Роджърс, Джеф Бек, Селин Дион. През 1997 г. Джордж Мартин продуцира новата версия на „Свещ на вятъра“ на Елтън Джон, за да почетат покойната принцеса Даяна. Песента се превръща в един от най-продаваните сингли на всички времена.

През 2011 г. Мартин поглежда назад с носталгия по времето си с „Бийтълс“:

„Мисля, че те бяха толкова добри, че ще бъдат с нас още поколения наред – и в средата на следващия век. Те просто са велики музиканти и страхотни автори на песни – като Гершуин, Роджърс и Хамърстейн. Те са в историята, но и „Бийтълс“ също са в историята. И след 100 пак ще са там. Но не и аз.“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах