Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Почина Бертран Таверние, икона на европейското кино

Остава в паметта на зрителите с филмите си „Часовникарят от Сен Пол“ и „Живот и нищо друго“

Бертран Таверние на филмовия фестивал в Лион през 2014 г. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Почина Бертран Таверние, икона на европейското кино

Бертран Таверние на филмовия фестивал в Лион през 2014 г. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Френския кинорежисьор Бертран Таверние, популярен и извън пределите на Франция с „Часовникарят от Сен Пол“ (1974) и „Живот и нищо друго“ (1989), е починал на 79-годишна възраст.

Кариерата му се простира в разнообразни жанрове, от трилъри до исторически драми. Оглавяваше института „Люмиер“, посветил работата си на запазване и разпространение на киното. Той беше също сценарист, актьор и продуцент.

Роден е в Лион през 1941 г., докато градът е под нацистка окупация, отбелязва Би Би Си. Страстта му към киното се проявява още в тийнейджърска възраст докато прекарва време в санаториум за лечение на туберкулоза. В ранните си години прави предимно криминални филми. Първият му пълнометражен филм „Часовникарят от Сен Пол“ му носи „Сребърна мечка“ на „Берлинале“. В криминалната драма със социални и политически измерения участва Филип Ноаре, който по-късно ще играе в много филми на режисьора.

Икона на европейското кино, Таверние многократно е споделял, че едно от най-големите вдъхновения в кариерата му идва от уестърн филмите от златната ера на Холивуд. Това влияние личи особено ясно в „In the Electric Mist“ (2009) с участието на Томи Лий Джоунс и Джон Гудман.

Сред награждаваните му филми са „Часовникарят от Сен Пол“ (Специална награда на журито на „Берлинале“), „Съдията и убиецът“ („Сезар“ за сценарий), „Една неделя в провинцията“ (най-добра режисура в Кан, „Сезар“ за адаптиран сценарий), „Живот и нищо друго“ (БАФТА за чуждоезичен филм), „Примамката“ („Златна мечка“ на „Берлинале“), „Капитан Конан“ („Сезар“ за режисура), „Всичко започва днес“ (Специална награда на „Берлинале“).

Но Таверние посвещава кариерата си на френското кино и филмите му често се занимават с теми, които са важни за родината му. Чрез творчеството си заявява и левите си политически убеждения – критикува френската власт и престъпления срещу местното население в колониален Алжир и дискриминацията срещу мигрантите.

През 2003 г. той изразява недоволството си от блокбъстърите с преобладаващи специални ефекти:

„Ако оставим технологията да ни контролира, тя ще ни превърне в глупави деца. Част от американското кино постига това“.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах