„Триъгълник на тъгата“, филм на шведския режисьор Рубен Йостлунд, спечели „Златна палма“ в Кан. Наградната церемония от 28 май бе кулминацията на кинофорума, който в две седмици предложи най-доброто от световното кино и събра на червения килим на „Кроазет“ хиляди почитатели.
Признанието нарежда Йостлунд сред елитна група кинаджии, които за втори път печелят „палмата“ (първият път е от 2017 г. за „Квадратът“). Списъкът им се удължи и с имената на братята Дарден, които неочаквано получиха специална награда за филма „Тори и Локита“.
„Триъгълник на тъгата“ е социална сатира, която успя да поляризира критиците в Кан. Заглавието идва от фините линии, които се образуват между веждите на човек, когато е нещастен. Филмът е откровена подигравка с най-богатите хора на планетата, онзи 1%, който не се тревожи за разходи и данъци. Историята е за модел (Чарлби Дийн) и нейния агент (Харис Дикинсън), които се озовават на луксозна яхта и с ужас установяват, че са най-бедните на борда. Уди Харелсън е в ролята на капитан, страстен последовател на марксизма, който се напива в компанията на руски олигарх, декламира комунистическия манифест и в пристъп на смелост да обърне йерархията, води кораба към бурни води, докато пасажерите се борят с тежки пристъпи на морска болест.
Вижте още: КОЙ СЪНУВА ВТОРА „ЗЛАТНА ПАЛМА“?
Йостлунд е крал на неловките ситуации в киното, пише Би Би Си, наричайки „Триъгълникът на тъгата“ „най-отвратителният филм на годината“, но наративът се води от един философски въпрос: Защо някои да са по-достойни за богатство от други? Като основна тема в продукцията се очертава равенството, пише „Дедлайн“ – че не съществува, че е невъзможно да съществува и дори и най-богатите да бъдат свалени от пиедестала си, светът е така устроен, че нови ще заемат мястото им и ще се държат по същия начин.
За разлика от миналата година, когато журито шокира с избора си, връчвайки „Златна палма“ на противоречивия „Титан“, церемонията през 2022 г. протече нормално, отбелязват присъстващите медии. Клер Дени и белгиецът Лукас Донт си поделиха „Гран при“ съответно за „Stars At Noon“ и за „Close“. За поредна година Южна Корея се представи подобаващо – Парк Чан-ук спечели отличието за най-добър режисьор с „Decision To Leave“, а филмът „Брокер“ на добре познатия в Кан Хирокадзу Коре-еда бе почетен с „палмата“ за най-добър актьор за ролята на Сон Кан-хо („Паразит“). При жените призът отиде при иранската актриса Зар Амир Ебрахами за „Holy Spider“.
Наградата на журито също бе поделена между два филма и отиде при „Ео“ на Йежи Сколимовски и при „The Eight Mountains“ на Феликс ван Грьонинген и Шарлот Вандермерш. Филмът „Момче от Рая“ на Тарик Салех бе отличен за най-добър сценарий.
Вижте още: ТРИЛЪР В „ГЛАВНАТА КВАРТИРА“ НА ИСЛЯМА
„Златна камера“ – наградата за дебют, бе присъдена на Джина Гамел и Райли Киоу, внучка на Елвис и Присила Пресли, за филма „War Pony“. Киоу имаше още една причина да присъства на фестивала в Кан – Баз Лурман представи биографичния си филм „Елвис“ с Остин Бътлър и Том Ханкс, но заглавието остана извън конкурсната програма.
Специалната награда на журито отиде при „Мариупол 2“, документален филм за руската инвазия в Украйна, струвал на режисьора живота му.
105 МИНУТИ СМИРЕНО МЪЛЧАНИЕ ПРЕД ВОЙНАТА В ШУМНИЯ КАН
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение