Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Полет към духовна пълнота с Никола Енев

Стъкло, метал и живопис в изложбата „Отражения“, галерия „Сердика“

„Творческата креативност, съзидателността, наравно с религията, са единствените знаци, които помагат за освобождаване и за спасяване на човешката душа", казва Никола Енев.  Снимки и репродукции: Румен Добрев - Полет към духовна пълнота с Никола Енев

„Творческата креативност, съзидателността, наравно с религията, са единствените знаци, които помагат за освобождаване и за спасяване на човешката душа", казва Никола Енев. Снимки и репродукции: Румен Добрев

Сред симетрия от метал, стъкло и живопис ме въвежда художникът Никола Енев. Признавам – при влизането си в галерия „Сердика“, в сърцето на Женския пазар в София, където до 22 април е разположена изложбата „Отражения“ на Енев и Катя Попова, нещо неопределено ме гнети. То обаче магически се изпарява със здрависването с артиста, от спокойния му, някак музикален глас и разходката сред пластиките, скулптурите и платната.

В началото се разбираме да ме разведе и да проведем неформален разговор. Усмивката му ми показва, че това е било и неговото намерение. И така, полетът сред отраженията започва, а Никола Енев заговаря.

„Много искахме да направим такава изложба, която да си струва да бъде видяна“, обяснява ми той и добавя, че почти всичко в салона е било направено специално за експозицията – за около 3 месеца.

Стъкло, метал и живопис са в отличен баланс.

Художникът ми посочва някои от творбите си от стъкло и изтъква, че винаги го е привличало абстрактното в този материал, прозрачен, неконкретната му форма. „Винаги съм изпитвал желанието да съпоставя стъклото като изобразителен материал и метала. Те са антагонистични по звучене, но много добре кореспондират един с друг.“

Питам го за отношението им с живописта на Катя Попова, макар балансът в експозицията да е видим и резултатът да изглежда отличен. „Като цяло съм се постарал моите неща да бъдат по-монохромни, по-едноцветни, по-прибрани като цветово звучене, а живописта винаги привнася елемента на по-богатия колорит на търсените тонове. Това мисля, че също е един голям плюс на тази изложба“, кимва ми Енев.

N_Enev3

Неусетно сме се оказали до загадъчна огледална композиция. Художникът тъкмо ми е обяснил, че „Отражения“ е условно название, но е достатъчно показателно за стремлението на двамата артисти да търсят проекция на изкуството зад първоначалната видимост. „Неслучайно тук съм направил тази инсталация, която вече пряко предава част от замисъла, защото пробивът на тези свободни стъклени форми дублира композицията, прави я симетрична, а пък от друга страна всички ние знаем, че тази симетричност е основна. И въпреки това стои интересно.“

Игра на смисъла

Замисълът и вникването в него започва да ме гложди и се чудя докъде се простират способностите ми да разбера „Отражения“. Затова питам направо – нужна ли е специална подготовка на зрителите на изложбата. Никола Енев отрича, но отчита най-важното – наблюдателите да имат отношение, желание и потребност:

„Не е твърде важно и фатално, ако зрителят няма предварителна подготовка – всяка подготовка е в определен смисъл условна. Когато гостът кореспондира с произведението с отчетлива абстрактност в себе си, нека да оставим на неговите сетива възможността да тълкува по свой специфичен, индивидуален начин тази абстрактност. Тъкмо това е хубавото, интересното – че всеки е свободен да има свои добри тълкувания“. Отдъхвам си и се замислям за една стоманен Икар наблизо.

Икар.

Икар

Секунди по-късно Никола Енев ме зашеметява като контрира въпроса ми откъде черпи вдъхновение с твърдението, че вдъхновението също е условно понятие. „Във всички работи, които виждате тук, има една много голяма доза занаят, грубо да се изразя – хамалогия, черен, труден занаятчийски труд, така че важно е да има предварителни намерения, важно е да има вдъхновение, но е важно да има и настоятелност, упоритост, да можеш да изведеш един свой художествен замисъл в конкректна завършена форма“, казва ми той и е мой ред да кимна.

Компромисите убиват твореца

Не се стърпявам и го питам за брат му – писателят Деян Енев. Според Никола Енев, оказва се, случването и двамата да се занимават с изкуство е било програмирано от детството, макар и да се е стигнало до неочакван обрат. „В детските ни години той имае отношение към белия лист и молива, а аз към листа и писането – но нещата така се стекоха, че аз се отдадох на изобразителното изкуство, а той навлезе в градините на словото.“

1 2 3Следваща страница

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах