vaklushbooks

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Половото равенство в Холивуд е илюзия, констатират проучвания

Киностудиата отказват да наемат жени на ключови позиции, въпреки боксофис успеха на режисьорки като Грета Геруиг

През 2023 г. „Барби“ с Марго Роби (на снимката) стана най-касовият филм на годината, но успехът на този филм е по-скоро изключение, твърдят два доклада за киноиндустрията. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Половото равенство в Холивуд е илюзия, констатират проучвания

През 2023 г. „Барби“ с Марго Роби (на снимката) стана най-касовият филм на годината, но успехът на този филм е по-скоро изключение, твърдят два доклада за киноиндустрията. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Равенството между мъжете и жените в киното, афиширано шумно от големите студиа в Холивуд в последните години, се прави единствено с цел показност, сочат заключенията от две изследвания в индустрията. Жените остават далеч от значимите позиции зад камера и през 2023 г., въпреки боксофис успехите на режисьорки като Грета Геруиг („Барби“) и Елизабет Банкс („Кокаиновата мечка“), отбелязва „Гардиън“.

Шансове се отказват и на цветнокожите зад камера, сочи проучването на „Annenberg Inclusion Initiative“ към Университета в Южна Калифорния. От изследователския център изтъкват в доклада си, че обещанията на водещи компании в развлекателната индустрия да работят върху половото и расово равенство е извършено проформа и „не са предприети реални стъпки към промяна“.

Забелязва се дори обратна тенденция – през 2023 г. едва 16% от Топ 250 на най-касовите филми за годината са били режисирани от жени, установява друг доклад от Центъра за изследвания за жените в телевизията и киното към щатския Университет на Сан Диего. Този процент е по-нисък в сравнение с 2022 г. (18%).

В екипа на 100-те филма, привлекли най-много публика през 2023 г. в Америка, са работили общо 116 режисьори. 14 от тях са жени, или 12,1%. През 2022 г. делът на жените режисьори се е равнявал на 9%, а през 2018 г. – 4,5%. Напредъкът е незначителен, смятат изследователите от Университета в Южна Калифорния.

„В рамките на повече от десетилетие процентът на жените режисьори на топ филмовите заглавия не се е вдигнал дори с 10 пункта – отчита доктор Стейси Л. Смит, автор на доклада. – Тези данни не са просто статистика. Те представляват истински, талантливи жени, които работят за своите успешни кариери в една индустрия, която отказва да ги наема за позиции, за които имат квалификация, всичко това единствено заради идентичността им.“

Двете проучвания идват след година, в която жени режисираха някои от най-обсъжданите филми, като „Присила“ на София Копола и „Солтбърн“ на Емералд Фенел, след огромния успех по кината на концертните записи от турнетата на Тейлър Суифт и Бионсе. 2023 г. завършва с изключително постижение и за „Барби“, който направи Грета Геруиг първата жена, режисирала филм, донесъл над 1 млрд. долара от продажба на билети.

Този комерсиален успех е илюзорен и не е довел до големи промени надолу по веригата, смятат изследователите – от общо 250-те най-касови филми за 2023 г. само 4% от заглавията са имали екип с 10 или повече жени на ключови позиции зад камера.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90