На 15 декември 1657 г. английският дипломат и писател Джон Евлин разговаря с интелигентна, изискана германка, облечена по последна мода. Преди разговора дамата е изпълнила няколко кратки пиеси на клавесин. В дневника си Евлин отбелязва, че тя „имаше изключително гъста брада и мустаци, а дълги кичури коса растяха от средата на носа ѝ, точно като на куче”, пише „Гардиън“.
Забележителен портрет на същата тази благородничка бе придобит от галерия „Уелкъм” в Лондон, рисуван няколко години преди срещата ѝ с автора на дневника. Името ѝ е Барбара фон Бек и картината я показва по същия начин като описанието на дипломата: изискана, изпълнена с достойнство, облечена в красива, скъпа, деколтирана копринена рокля. Жената има панделка в косите си, които Евлин описва като „блестящо кестеняви и фини”.
За съжаление не знаем кой е авторът на портрета, казва пред „Гардиън“ Анджела Макшейн, мениджър на галерия „Уелкъм”.
„Картината е красиво изпълнена и изобразява високопоставен личност. Най-интересното в портрета е, че не показва Барбара фон Бек като изрод, а подчертава достойнството ѝ – отбелязва Макшейн. – Двеста години по-късно викторианците биха я нарисували като чудовище, докато тук имаме жена със силно присъствие, показана като чудо, като необикновено природно явление, както я е видял и Джон Евлин.
В роклята също няма нищо пикантно, макар и от днешна перспектива да може да ни се стори така. Госпожа фон Бек е облечена по последната мода на своето време.”
По времето, когато е рисуван анонимният портрет, Барбара фон Ланденберг (както е бащиното ѝ име) е над 40-годишна, майка е на един син и съпруга на бранденбургския дворянин Мартин фон Бек. През 1668-а английският поет Самюъл Пайпс също среща жена с брада, но вече в Лондон. По това време Барбара още е жива, но Пайпс не се е запознал точно с нея. Той описва дамата като „дребна датчанка на име Урсула Дян, около 40-годишна, с глас като на малко момиче, но с чисто мъжка брада, черна и твърда”.
Възможно е Барбара фон Бек да бъде идентифицирана и като пътуващата авантюристка Барбара Урслер, родена в Бавария през 1629 г., живяла в няколко двора, преди да сключи изгоден брак, благодарение на доброто си образование. За Барбара Урслер се знае, че е посещавала Лондон, говорела е няколко езика и се омъжва за холандец, наречен Михел ван Бек.
Галерията „Уелкъм”, която вече притежава пет други изображения на същата жена, е потърсила мнението на медицински експерти, които определят състоянието на дамата от портрета като рядко срещания синдром на Амбрас или ендокринна хипертрихоза. Названието идва от името на замъка Амбрас в Австрия, където ерцхерцог Фердинанд II създава „кабинет на чудесата”, все още отворен за публиката, с портрети на хора с необичаен външен вид. Мениджърът на галерия „Уелкъм“ предполага, че е възможно портретът на Барбара в един момент да е бил и част от експозицията в замъка Амбрас.
Анонимният портрет на Барбара фон Бек ще бъде изложен в галерия „Уелкъм” след лека реставрация.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение