Портретът като част от пейзажа

Художничката Сесилия Паредес крие вътрешното си „аз“ в заобикалящата среда

Сесилия Паредес, „Два свята“, 2009. Снимка: Личен архив - Портретът като част от пейзажа

Сесилия Паредес, „Два свята“, 2009. Снимка: Личен архив

Сесилия Паредес изобразява себе си, криейки идентичността си в цветни, изпъстрени с шарки фонове. Работите ѝ са излагани на Венецианското биенале, в Ермитажа и редица други музеи и все пак лицето ѝ е трудно разпознаваемо – родена в Перу и понастоящем работеща във Филаделфия, художничката започва т. нар. „камуфлажна серия“ през 2005 г., когато се премества от Коста Рика в САЩ. Всичко започва от желанието ѝ „да се слее с останалите“.

„Исках да се справя в новата заобикаляща ме среда и буквално да стана част от пейзажа“, казва Паредес, цитирана от „Гардиън“.

Материалите, които използва за автопортретите си, винаги имат някаква връзка с миналото ѝ или личността ѝ. На едно от произведенията например е изобразена стена, изцяло покрита с орхидеи – националното цвете на Коста Рика като символ на предишния ѝ живот.

След като фонът е избран, е ред на 68-годишната Сесилия да се слее с него, като за целта асистентите ѝ започват дълъг процес на рисуване по тялото ѝ.

Америка за България

„Денят на снимките трябва да е много прецизно избран – споделя тя. – Не искаш никакви смущения. Не мога да се движа, а рисуването може да продължи от 7 сутринта до 13 следобяд, това е дълъг процес.“

Чрез автопортретите си тя успява да изрази вътрешния си свят – понякога потъва в тъмната материя на фона и се виждат само очите ѝ, друг път пъстротата отзад е пренесена на празното платно на тялото ѝ.

„Част от това, което ни прави хора, е възможността ни да видим през тясната врата, през която влизаме в света – да израснем над културата на раждането ни, признавайки други култури, други начини на живот – смята художничката. – И все пак културата на раждане е отразена в нас, мистерията на личността ни никога не е разрешена. Ние винаги принадлежим на време и място, където никога вече няма да се върнем.“

Портретите на Сесилия Паредес:

Bookshop 300×250 2

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

ДС