Физическото насилие на екрана често оставя трайна следа у зрителите, но понякога публиката не подозира какви емоционални или физически травми коства това на актьорите. Диана Димитирова разказа потресаваща история от началото на кариерата си, в която е претърпяла побой от свой колега преди 5 години. В онова време тя играе в сериалите „Откраднат живот“, „Дяволското гърло“ и филма „Дъвка за балончета“. Физическото насилие, уж част от сценария, се превърнало в реалност. Актрисата показа снимки от синините и кръвонасяданията по лицето и тялото си.
Това е първият път, в който българска актриса се осмелява публично да отправи обвинения във физически тормоз срещу свой колега, своеобразен дебют на движението #MeToo в България. Димитрова мълчи за случая в продължение на 5 години, заплашена от насилника с изхвърляне от професията. По света също с години се е мълчало за подобни случаи, но разказите за кинопродуцента Харви Уайнстийн отприщиха вълна от признания за сексуален и физически тормоз. Някои от насилниците бяха осъдени и пратени в затвора. Комикът Бил Козби излежа тригодишна присъда за сексуално насилие, Харви Уайнстийн все още е зад решетките за изнасилване, тормоз и насилие, десетки други обвинителки потърсиха съдействието на съдебната система. За жалост, появи се и злоупотреба от търсачки на слава и пари.
Известни са немалко случаи, в които актьорите са били подложени на крайности, понякога се стига дори до престъпления на снимачната площадка. Основанието, което най-често се посочва, е провокацията на истински емоции. Злощастно известен е случаят с „Последно танго в Париж“ на Бернардо Бертолучи, който признава, че в търсене на чиста реакция от 19-годишната тогава Мария Шнайдер, той и Марлон Брандо се наговорили предварително за прословутата сцена с аналния секс, която прекрачва границата от сценарий в реалност. Въпреки че признава плана си за ужасен, Бертолучи твърди, че не съжалява за това, което са направили с Брандо – макар и да изпитва вина.
Вижте още: ПРОЧУТА СЕКССЦЕНА ОТ „ПОСЛЕДНО ТАНГО“ СНИМАНА БЕЗ ЗНАНИЕТО НА АКТРИСАТА
Десетки такива случаи са част от кинаджийския фолклор в Холивуд, някои от тях предизвиквани от конфликти между актьори и режисьори, а други от чиста лудост в преследване на перфектния кадър.
„Сиянието“
Актрисата Шели Дювал, изиграла Уенди Торънс в „Сиянието“ на Кубрик, разказва за ужасяващ психически тормоз по време на снимките на филма. Режисьорът бил вманиачен в заснемането на перфектната сцена дотолкова, че някои сцени имали стотици дубли, критикувал грубо Дювал за актьорската ѝ игра и непрекъснато променял сценария, споделя тя. Сцената с разбиването на вратата била заснемана в продължение на три дни „предимно импровизирано“, което означава, че реакциите на актрисата били израз на автентичен страх. В един момент Дювал се стресирала толкова много, че косата ѝ започнала да пада и страдала от влошено здраве в продължение на месеци след края на снимките.
„Вратата на Рая“
Проблемите около продукцията на „Вратата на Рая“ са добре документирани, режисьорът Майкъл Чимино настоявал да презаснема някои сцени по 50-60 пъти. Режисьорът многократно излагал екипа на опасност, като карал статистите сами да изпълняват каскадите си. Място в продукцията успява да си уреди и един журналист, нает е като статист за снимките на голяма бойна сцена. По късно той пише:
„Заради дивото бързане имаше няколко инцидента, сцената се снимаше отново и отново в продължение на няколко дни. Някои от статистите, предимно мигранти, бяха повалени от конете в калта. Един актьор с второстепенна роля бе настъпан от коня си и по двата си крака. Няколко души се нараниха при скока от клатушкащите се вагони.“
„Злите мъртви“
Продукцията на нискобюджетния хорър „Злите мъртви“ (1981) на Сам Раими се превръща в ужас сама по себе си. Актрисата Елън Сандуайс е принудена от режисьора да снима боса и само по нощница една цяла вечер в 15 градуса и зловещи условия, наранявайки сериозно ходилата си върху паднали клони в гората. След този филм Сандуайс слага край на кариерата си. Самият Раими признава, че работните смени продължавали 18 часа без прекъсване.
„Don’t Breathe“
Зловещата атмосфера около „Злите мъртви“ продължава и при заснемането на римейка от 2013 г. на Фийд Алварес. В една от ключовите сцени във филма, режисьорът решава да погребе главната актриса Джейн Леви жива, както предвижда сценарият за нейната героиня.
В друга своя продукция – „Don’t Breathe“, Алварес отново работи с Леви, но двамата никак не се разбират, вероятно заради напрегнатата атмосфера на снимачната площадка. В интервю режисьорът признава, че понякога не казвал на актьорския състав каква сцена предстои да заснемат:
„Трябваше да съм сигурен, че актьорите не са твърде отпуснати, че не влизат в зоната си на комфорт – коментира той пред „Ентъртейнмънт Уийкли“. – Начинът е да подведеш актьора, казваш му „Сега ще вървиш само напред и другият ще дойде от ляво, така че бъди готов“. Но в последната секунда сцената се променя и другият изскача от дясно. Така се получава чудесна реакция от актьора. След това може да ти се разкрещи, но това няма значение.“
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение