Не съм изкуствовед. Потребявам изкуството като обикновен човек, за когото то е възможност да попада в друга, по-богата реалност. Възхищавам се на творческите жестове, които ме карат да излизам извън собствените си рамки и предизвикват установените в главата ми категории да се сриват и построяват наново. Никога не съм вярвала, че изкуството непременно трябва да има идеология, зала, учение, направление и всякакви други доизмислени структури, за да се легитимира. Един вълнуващ творчески акт може да се случи самостоятелно и спонтанно, не задължително като следствие на някаква умозрителна и обрасла в понятия теория. В този смисъл съм готова да приема открито и без понякога тегнещата на гърба раница на знаещия теоретик всяко творческо деяние.
Новооткритият паметник на Георги Марков на площад “Журналист” в София обаче ми дойде в повече.
В никакъв случай не оспорвам необходимостта от подобно признание за този забележителен човек – не за това става дума. Става дума за поредната “творческа” изява, въплътила спомена за една една поетична и свободна личност в монумент, който спокойно може да влезе в стилистиката на социалистическото изкуство.
Ясно е, че авторът Данко Данков има известна претенция да създаде “човешки” образ на писателя. Самият площад е известен като артистично столично място със свой домашен облик, някак незасегнат от масовото бетоново-стъклено строителство. В тази среда наистина би било съвсем неподходящо да се излюпи някакво грандоманско творение с неясно послание и присъствие. Бронзовата фигура на писателя обаче е леко вгигантена – точно толкова, че да накара хората в подножието му да се почувстват малки и нищожни. Пък нали става дума за дисидент все пак, не за партиен ръководител. Насеченият и груб метален контур повече напомня фигурите около Паметника на Съветската армия или Братската могила в София, отколкото да дава усещането за топло, човешко присъствие. В онзи тип идеологическо изкуство от петдесетте години на миналия век има абсолютно права пропорционалност между форма и внушение – соцалистическият герой е голям, защото такива са идеологията и вярата му; държи чук, защото е работник; лицето му се е изикривило в свъсена гримаса, защото се бори с капитализма или пък погледът му грее, зареян в бъдещето, където проблясва звездата на построения комунизъм. И какъв парадокс – дисидентът Георги Марков, избягал от социалистическата система и подло убит заради този свободен и дързък избор, е удостоен с паметник в някаква постсоциалистическа стилистика! Артистичната му душа е физически “изразена” в леко усмихнато лице, дисидентският дух – в поомачканото сако и вмъкнатата в джоба ръка, а пък за да не се объркат идните поколения какъв е бил точно този човек, под мишницата му е втъкната книжка. Разбирай – бил е писател или журналист! Браво на позналите! Можеше да турят и един чадър, паднал в краката му, или заплашително изправен зад гърба му, че съвсем да не се объркаме каква е историята и “какво е искал да каже авторът”.
Нямаше толкова да ме е яд за този пореден бездуховен монумент от ново време в София, ако не бях видяла проекта на скулптора Спартак Дерменджиев за паметник на Георги Марков на същото място, който за съжаление не беше реализиран. Беше ме пленил най-вече с дискретността си. Фигурата на писателя е в съвсем реален човешки мащаб. Облечен в шлифер и сякаш току-що подпрял се на уличния фенер по време на малката си разходка. Може би леко замечтан, може би малко избягал от реалността, но някак жив, с присъствие. Харесало ми беше усещането, че тази фигура не е метална. Че произведението няма рамка, а въображението ти на зрител ти позволява да си представиш живота на този за потънал някъде в себе си човек преди и след мига, в който го е уловила скулптурата.
Струва ми се, че такива трябва да са въздействащите паметници на личности – да са част от реалната ти среда, да те “срещат” на улицата, докато крачиш по ежедневните си задачи. В този смисъл един от най-красивите паметници от последните години у нас е този на баща и син Славейкови, дело на Георги Чапкънов. Точно, защото той винаги може да бъде “довършен” по различен начин с поредния човек, приседнал на свободното място до тях на пейката, за да си изяде баничката, да погледа суматохата на книжния пазар или просто да си почине.
Че социалистическата стилистика още здраво държи длетата на скулпторите ни, е факт. Достатъчно е да поставим един до друг още няколко появили се в последните години паметници на достойни български творци, за да го видим. Изумяващ с буквализма си е например паметника на Тодор Колев в родния му град Шумен. Първо, авторът му доц. Младен Младенов не е направил паметник на актьора, а на един от най-известните ми образи – този на циганина, свирещ на цигулка. Тодор Колев и неговият талант бяха твърде далеч от рамките само и единствено на това превъплъщение… Като че за да го загатне, авторът е добавил и още един елемент – артистично завита филмова лента зад гърба на металната фигура на актьора. Колко оригинално! Можеше да бодне и една театрална маска някъде, че да сме сигурни, че всичко, с което Тодор Колев се е занимавал, е представено в работата на Младенов.
Насечен, първичен и плашещ, точно в духа на социалистическата скулптура от осемдесетте години на миналия век е и паметникът на Григор Вачков в градската градина на София, направен от проф. Емил Попов. Превъплътен творчески и от метал този иначе известен с добротата и духа си творец прилича повече на миньор – герой на социалистическия труд, отколкото на артист. Величието на гения, съвсем в духа на соц идеологията, се изразява творчески посредством някаква страховитост и истинска демоничност.
Малко по-смекчен и смирен изглежда един друг велик български творец, почетен с паметник от същия скулптор в градинката до Царския дворец. Изпод ръцете на същия Емил Попов виталната, сладкодумна душа на писателя Йордан Радичков е представена като замислен, някак грустен възрастен човек, “вкаменен” завинаги в земята. Разбира се, няма да пледирам, че скулптурите, представящи хора и техните гении, трябва непременно да са реалистични и в този смисъл физически достоверни. Но тази издялана, груба фигура на нежния Радичков, изникнала от камъка някъде от коленете нагоре, ме кара ужасно и по човешки да изпитвам болка. И явно не съм само аз, защото четиринайсетгодишната ми дъщеря, когато видя творението за първи път, просто възкликна: “Горкичкият, няма си крака и наникъде не може да тръгне!”…
Пак казвам – не съм критик и извисявам глас на критика само от позицията си на човек, който забелязва артистичните жестове в околната ни градска среда. И точно като такъв някак ми се иска авторите ни най-после да излязат от грубоватата тегавиня на социалистическото изкуство и да потърсят методите и стилистиката си някъде другаде. Иначе рискуваме градът ни да се напълни с нови и нови студени и празни каменни и метални фигури, предназначени да увековечават полета на ума и творческата свобода на едни хора, които отдавна са надскочили каквато и да е методология, идеология и граница.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение