Преди финала „Троновете“ с най-нисък рейтинг досега

За първи път сериалът понася толкова негативни критики от феновете

Трудно е да се повярва, че драконовата кралица, освобождавала роби седем сезона и мечтаеща да изкорени тиранията от света, за миг се превърна във владетелка на пепелищата. - Преди финала „Троновете“ с най-нисък рейтинг досега

Трудно е да се повярва, че драконовата кралица, освобождавала роби седем сезона и мечтаеща да изкорени тиранията от света, за миг се превърна във владетелка на пепелищата.

„Игра на тронове“ е сериалът, който стана известен с това, че с лекота убива главните си герои и зрителското чувство на удовлетвореност, но в последните епизоди публиката все по-често има чувството, че същата лекота се използва за убиването на логика и личностно развитие на героите. Откакто сериалът на НВО окончателно се раздели с последната книга на Дж. Р. Р. Мартин, критиката все повече надига глас. Двата епизода преди финала – „Последният от Старките“ и „Камбаните“ – удариха рейтингово дъно на цялата осемсезонна продукция. Четвърти епизод е оценен с 6,2 от 10, а пети вдига съвсем малко летвата с 6,9 от 10 в IMDb.

Внимание! Следват детайли от сюжета на осмия сезон на „Игра на тронове“.

Проблемът, както изтъкват повечето критици, дори не е в самия пети епизод – той бе красив със спиращите дъха кадри на огнената смърт и определено бе по-мащабен от всичко, което сме виждали по телевизията. Но за лудостта на Денерис може би бе нужен поне още цял сезон, за да се стигне до този злощастен завършек. Трудно е да се повярва, че драконовата кралица, освобождавала роби седем сезона и мечтаеща да изкорени тиранията от света, за миг се превърна във владетелка на пепелищата. Зрителят трябваше да гадае какви биха могли да са мотивите ѝ да изравни със земята Кралски чертог, за да се превърне в копие на лудия си баща.

Психичното ѝ разстройство не може да се аргументира със скорошната загуба на най-близките ѝ спътници, защото още като дете тя губи много повече – остава без семейство, родина, наследство… В тази ситуация сега обаче Денерис е много удобна за убиване – заклеймена като новата зла кралица, смъртта ѝ изглежда неизбежна.

Персонажът на Церсей също бе оставен някак на заден план в осми сезон. Тя си остана познатото чудовище, но без особени ексцесии – и единственото човешко у нея бе майчинското чувство към нероденото ѝ дете. Подходът към образа и бе повърхностен, както и към повечето от любимите персонажи в последния сезон.

Доста въпроси повдигна връщането на Джайм при сестра му – от няколко сезона колебанията в поведението му го превърнаха в любимец на публиката, мнение, затвърдено от онази прочувствена сцена от втори епизод на осми сезон, в която посвещава Бриен в рицарско звание. Затова и смъртта на двамата Ланистър бе приета като кадър от сапунен сериал – а трябваше в смъртта им да има повече Джордж Мартин, да е по-кървава, по-драматична, по-неочаквана.

Безсмислено бе участието на Златната дружина – с по-малка роля за повестованието и от дотраките, те така и не успяха да влязат в бой, гръмнали като конфети в атаката на Денерис.

Силен бе т.нар. момент Клегейнбоул, битката между братята Сандор и Грегор Клегейн. Епичният кървав двубой, чакан от първи сезон, бе като филм във филма с ефектния фон от падащите стени и драконов огън. Пресонажът на Сандор претърпя видимо развитие – Хрътката умря като герой, защитник на Аря и Санса, успял да отмъсти за травмите в детството.

Colibri april 2017

За Варис също се намери кой да скърби. Странно е, че Паяка, умело плел мрежите си осем сезона, често сменял лагерите и погубил не един и двама монарси във Вестерос, сега просто се отказа от играта на тронове – по-типично за него щеше да е, ако бе запазил поне още един трик в ръкава.

Независимо от критиките, „Троновете“ си остава сериалът, който привлича най-широк зрителски интерес. Следващият понеделник (20 май) излиза финалният епизод от сагата – и след девет години най-сетне ще стане ясен отговорът на въпроса: кой ще седне на Железния трон.

ДС