Lora&Sion Paganini Baner

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Приписвана на италиански майстор, а всъщност фалшификат

Картината „Йероним Блажени” е продадена през 2012-а за 842 500 долара, но сега парите са върнати на купувача

Платното „Йероним Блажени“ не е рисувано през XIV век, а вероятно в първата половина на XX век. Снимка: „Сотбис“ - Приписвана на италиански майстор, а всъщност фалшификат

Платното „Йероним Блажени“ не е рисувано през XIV век, а вероятно в първата половина на XX век. Снимка: „Сотбис“

Втори експертен анализ на италианеца Маурицио Серацини потвърждава, че картината „Йероним Блажени”, приписвана на майстора от XIV в. Пармиджанино, всъщност е фалшификат от XX в. Произведението било собственост на френския арт търговец Джулиано Руфини, пише „The Art Newspaper”.

„Сотбис” в Ню Йорк продава картината през 2012 г. за 842 500 долара. Три години по-късно продажбата е отменена и аукционната къща връща парите на купувача, след като Джеймс Мартин, експерт по анализ на картини, открива синтетично създаден зелен цвят на над 20 места по платното.

Междувременно „Сотбис“ съди продавача Лионел де Пуриер, базиран в Люксембург, тъй като той отказва да върне парите от сделката. Пуриер твърди, че взел картината от Руфини – човека, който стои в основата на друг скандал с „Венера с було”, отново фалшификат, продаден на принца на Лихтенщайн. Смятало се, че картината е на Лукас Кранах Стари.

Пуриер поставил под съмнение твърденията на експерта за автентичността на „Йероним Блажени” и сам поръчал друго експертно изследване от Маурицио Серацини – той обаче подкрепил мнението на колегата си. В доклада си от март 2018-а Серацини доказва, че картината безспорно е фалшификат.

Вторият експерт използва различен подход от този на Мартин. Той не тествал синтетично създадения зелен цвят, а открил „синтетична смола”, изработена със сигурност след 1930 г., която била използвана при смесването на боята като „свързващо средство в слоевете”. Той открива и употребата на съвременни пигменти като цинков сулфид и титаниев диоксид в основния слой боя, което го навежда на мисълта, че фалшификатът е изработен „в първата половина на XX в.”.

Теорията на Серацини е, че „Йероним Блажени” е нарисувана върху старо платно, на което може би е имало друга картина, тъй като в основата на платното е открита стара боя, която била „изчистена или отстранена”.

Експертът отбелязва и наличието на „значителни наранявания”, появили се от дървоядни насекоми или старост, същите белези, които присъствали и във фалшификата, продаден на принца на Лихтенщайн. В момента и двете картини са конфискувани в Париж, тъй като ще послужат в започнало през 2015 г. дело.

Срещу Пуриер се води дело и в Ню Йорк, но той не се е появявал в съдебната зала, откакто адвокатът му се оттегля от случая заради неизплатени хонорари. Развоят на случая в САЩ е към своя край и най-вероятно съдията ще реши делото в полза на „Сотбис”. Във Франция обаче случаят е далеч от своето разрешаване, а Руфини отрича да е бил наясно, че продава фалшификат.

В каталог на „Сотбис” от 2012 г. все пак е посочено, че „Йероним Блажени” е с неизяснена автентичност, тъй като голям период от историята на картината е неизвестна. След продажбата ѝ картината е показвана в Париж, във Виена и в музея „Метрополитън” в Ню Йорк.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg