Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Най-сетне научно-фантастичен трилър без екшън клишета

Ейми Адамс крепи интелигентния и съзерцателен филм на Денис Вилньов „Пристигане“

Гланата героиня, д-р Луиз Банкс (Ейми Адамс) е брилянтен учен.  - Най-сетне научно-фантастичен трилър без екшън клишета

Гланата героиня, д-р Луиз Банкс (Ейми Адамс) е брилянтен учен.

Денис Вилньов, режисьорът на „Затворникът“ и „Сикарио“, в момента работи по следващия „Блейд рънър“ с Райън Гослинг и Харисън Форд. Неговият нов филм Arrival („Пристигане“, с премиера във Венеция тази седмица) е също научно-фантастичен, макар и твърде интелигентен и съзерцателен. 

Филмът, базиран на култовия научно-фантастичен разказ Story Of Your Life („Историята на твоя живот“) от Тед Чианг, започва с извънземна инвазия в стил „Война на световете“. В неговия сюжет обаче има доста повече лингвистика, философия и нелинеарно време, отколкото хора в скафандри, стрелящи по нашественици от космоса.

Гланата героиня, д-р Луиз Банкс (Ейми Адамс) е брилянтен учен. В умишлено приличаща на сън и объркваща прелюдия, която е като отделен малък филм, ние виждаме монтаж от инциденти в живота ѝ с любимата ѝ дъщеря. Обратно в настоящето, тя преподава в полупразна лекционна зала, когато един от нейните ученици я кара да превключи тв канала. Дузина овални извънземни космически кораби са пристигнали на Земята. Те кръжат навсякъде, от Девън до Черно море. Световните лидери нямат представа дали идват с мир, или с убийствени намерения. Луиз е наета от военните, заедно с друг учен – Ян Донъли (Джеръми Ренър), за да се опита да общува с посетителите.

Филмът е завладяващ със собствения си, бавно разгарящ се начин, по който разказва за старателни усилия на Луиз да създаде набор от езикови практики, които извънземните биха могли да разберат. „Хептаподите“ са пряко подобни същества с оформени като морски звезди ръце, което комуникират чрез собствена невероятно сложна система от йероглифи. Те създават мастилени модели с кръгла форма и символи, които изглеждат като елементи от картина на Джаксън Полък. Шокиращата, минималистична музика на Йохан Йохансон засилва зловещото настроение.

Това е научно-фантастичен филм, в който няма никакъв опит за антропоморфизиране на извънземните. Те не са като хората. Луиз е търпелива и напълно отдадена на опита си да ги разбере, но няма време. Навсякъде по света, от Китай през Русия до Судан, военните се струпват, готови да опитат да изстрелят извънземните обратно към галактиката, от която идват. В резултат на пристигането им фондовият пазар се срива, в големите градове настъпва хаос и има реална опасност, че суперсилите, вместо да обединят усилията си, за да се справят с неканените посетители, скоро ще обърнат оръжия едни срещу други.

Луиз е търпелива и напълно отдадена на опита си да ги разбере, но няма време.

Луиз е търпелива и напълно отдадена на опита си да ги разбере, но няма време.

Ейми Адамс е много разностранна актриса, еднакво добра в ролята на мошеничка и наивник; в гегови комедии и в много мрачни драми. Тук тя е напълно достоверна като учен, толкова задълбочен в работата си, че едва ли би забелязал, че приближаващия Армагедон. Това е холивудски филм, в който семантиката е от значение. Разликата между „оръжие“ и „оръдие“ е от решаващо значение за съдбата на човечеството.

Вилньов е събрал и силна група поддържащи актьори. Форест Уитакър е смръщеният армейски полковник, който се опитва да накара Луиз побърза с разбиването на кода, който ще им позволи да разбират езика на Хептаподите. Майкъл Стулбарг е зловещ шеф от разузнаването, готов да се обърне срещу Луиз, ако заподозре, че е възможно тя да застраши националната сигурност с нещо. Те, както и другият учен (Ренър), са подвластни на Адамс, на чиито рамене лежи целия филм.

Понякога, когато героите задъхано произнесят редове за езика и времето, които „не са едно и също“ за пришълците, или набързо влизат в миналото или бъдещето, филмът може да изглежда малко глупаво. Но е чудесно, все пак, да се натъкнете на научно-фантастичен трилър, който е готов да борави с абстрактни идеи и който не разчита ни най-малко на екшън клишетата в киното.

Световната премиера на Arrival e на 11 ноември. Филмът все още няма официално българско заглавие.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС