Само на мен ли ми се струва, че повторното гледане на първите епизоди от новите български сериали влошава качеството им?
На фона на това разочарование „Дяволското гърло“ печели състезанието. Най-напред, заради крими сюжета, който се показва без паузи и пълнежи само, за да тече времето. Страхотен монтаж, който представя реалистично случките. Заради него липсва онази странна преднамереност в кадъра на „Г-н Х и морето“, когато камерата се насочва към даден актьор. Сякаш някой казва на изпълнителя: „Сега си ти!“ и той (или тя) се стресва и се втурва да играе. Дори при такъв печен актьор като Калин Врачански се вижда тази анимация на изненадата, след която погледът му блуждае насам-натам, спира се за секунда на камерата, сепва се и рязко се премества.
В добре написания сценарий на „Дяволското гърло“, щом сцената изчерпи присъствието на Теодора Духовникова или Владо Карамазов, камерата прескача при Валери Йорданов, Васил Банов, Стоян Радев и Лидия Инджова (с прекрасно измислена и изиграна бременност). Това придава на зрелището динамика и атрактивност. В „Денят на бащата“ липсата на детайли и обстоятелства при персонажите се усеща най-силно, защото темата се рови в съзнанието на Димо (Захари Бахаров) и Калина (Весела Бабинова) и всъщност нищо „външно“ не се случва. Ако излезеш от стаята с телевизора и се върнеш след 10 минути, за да питаш: „Какво стана?“, нищо не могат да ти кажат. Нищо не се е случило. При Захари Бахаров това е грешка, защото той е екшън актьор, човек на действието, когато е най-креативен и зрелищен. Сега трябва да се грижи и порасналата му брада да играе.
Павел Веснаков е режисирал първия епизод на „Дяволското гърло“ като отделен филм, а не с мисълта, че предстоят още ленти и още възможности. Най-доброто сега и тук! Отношенията между криминалистите ще се разберат и от небългарския зрител, защото са избегнати онези евтини подробности от нивата на субординация и зависимост в българските служби, които напояваха фолклорно и с лош хумор старите ни крими продукции. Омагьосващият пейзаж на Родопите не е агресивен, но се усеща специалната му роля – тайнствен, неопитомен, пълен с изненади, често зловещи. Добре измислена е криминалната интрига, така че основната линия да се пресече с паралелната, която легитимира идването на Теодора Духовникова. По този начин разказът не буксува и не принуждава операторът и монтажът да вкарват неутрални обекти.
Не е като в другите два сериала, където камерата послушно чака да се появят думи и ситуации, свързани с основната тема, и пълни останалото време с каквото ѝ падне. Най-често гледаме гърба на персонажа, докато той отива до прозореца или балкона, след това го гледаме отпред, докато се връща при креслото или леглото. Ако е навън, оглеждаме околни здания и дървета. Примерно в „Г-н Х и морето“ кадърът се оживява, само когато опре до онази мисъл, която пиарите на продукцията масовизираха: „…ще представи с хумор малките и големите лъжи в живота, фалша в човешките отношения и щастието от това да свалиш маската, която носиш“. Останалият живот на персонажите не се вижда, нито с хумор, нито със съчувствие, нито равнодушно, но поне интересно.
Превключването във визията на поведението на другите от екипа на криминалиста Карамазов разширява перспективата на акцията, но и поддържа напрежението и съучастието на зрителя. Неслучайно публиката надмина милион, немислимо повече от зрителите на „Г-н Х и морето“ и „Денят на бащата“. Освен това, сценарият оставя пътеки за бъдещо развитие. При Теодора мяркаме дъщерята и чуваме съветите на майка ѝ, очевидно намеквайки за самотен живот и бъдещи драми.
В сериала участват неамортизирани от тв употреба актьори и това е главното му качество и предимство. А за специалистите привличането на Теодора Духовникова и Карамазов в тв история е вълнуващо и любопитно приключение, което ще разшири познанието за техните способности.
Вижте още: УГРИЗЕНИЯТА НИ ДЪРЖАТ ПРЕД ЕКРАНА
Ако не минава и ден, без да ни отворите...
Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение