Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 6 месеца

Продават картина на Ботичели, дълго смятана за дело на учениците му

„Мъжът на скръбта” е установена като негова творба едва преди десетина години

Сандро Ботичели, „Мъжът на скръбта“,  1500 г. Снимка: Аукционна къща „Сотбис“ - Продават картина на Ботичели, дълго смятана за дело на учениците му

Сандро Ботичели, „Мъжът на скръбта“, 1500 г. Снимка: Аукционна къща „Сотбис“

Картината на Сандро Ботичели „Мъжът на скръбта“, датирана около 1500 г., ще бъде продадена през януари 2022 г. на търг от „Сотбис“, съобщават от аукционната къща. Първоначално обявената цена е 40 млн. долара, но според експертите вероятно ще нарасне много. Според „Сотбис“ това е „шедьовър от късния период на творчеството на Ботичели“.

Късният Ботичели се отличава с подчертана религиозност, тъй като е силно повлиян от флорентинския проповедник Савонарола. Вазари пише, че художникът става негов последовател и дори унищожава голяма част от картините си. „Мъжът на скръбта“ е рисувана точно по това време, заедно с „Мистично Рождество“. Двете картини имат изразено стилистично сходство.

Председателят на „Сотбис“ и ръководител на отдела за стари майстори Джордж Уотчър заявява, че „да се изнесе на търг творба на Ботичели с подобно качество е важно събитие в света на старите майстори, а да се продаде само година, след като картината на същия творец „Портрет на младеж с медальон“ е била продадена за 92,2 млн. долара – това може да се случи веднъж на сто години“.

Уотчър обяснява и че „Мъжът на скръбта“ е ярък пример защо Ботичели е толкова завладяващ художник.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Използвайки сложен и мрачен сюжет за Христос, художникът създава затрогващ образ, неподвластен на времето“, казва той.

Авторството на Ботичели за тази картина е доказано късно. За пръв път „Мъжът на скръбта“ е била документирана през ХІХ в. в колекцията на английската оперна певица Аделаида Кимбъл Сарторис. За последен път е била предлагана на аукцион през 1963 г., когато правнучката на певицата – лейди Кънингам, взима за нея едва 10 хил. долара. През 1978 г. в каталог „Мъжът на скръбта“ е представена като дело на ателието и учениците на Ботичели.

През 2009 – 2010 г. картината попада в изложба, посветена на Ботичели, във Франкфурт. Там е разгледана внимателно от Лоуренс Кантър, главен куратор за европейско изкуство в Художествената галерия на Йейл. Именно той открива, че „Мъжът на скръбта“ е една от късните работи на Ботичели. С него се съгласява и Кейт Кристиансен, ръководител на отдела за европейска живопис в музея „Метрополитън“. Все още има и съмняващи се в това твърдение, като Скот Нидърсол, специалист по Ботичели от Института за история на изкуството „Курто“ в Лондон.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Избрано

Дребни работи

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах