Lora&Sion Paganini Baner

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Протеже на Гергиев напуска Русия: Това не е място, в което искам да отгледам сина си

Американецът Гавриел Хайне си тръгва от Мариинския театър след кадри от бомбардирания Харков

Дори репортажите за руските зверства в Украйна не успяха да отслабят връзката между Владимир Путин и диригента Валерий Гергиев. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Протеже на Гергиев напуска Русия: Това не е място, в което искам да отгледам сина си

Дори репортажите за руските зверства в Украйна не успяха да отслабят връзката между Владимир Путин и диригента Валерий Гергиев. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Американски диригент, ръководил стотици пъти оркестъра на Мариинския театър в продукции като „Лебедово езеро“ и „Пролетно тайнство“, напуска позицията си в оперния театър в Санкт Петербург. Гавриел Хайне, смятан за протеже на Валерий Гергиев, се отказва от резиденството си в Русия и причината е руската инвазия в Украйна, съобщава „Ню Йорк Таймс“.

„Няма как да живея в отрицание за това, което се случва в Украйна – разказва 47-годишният диригент. – Русия не е мястото, където искам да отглеждам сина си. Не е мястото, където искам да живее съпругата ми. Не е място, в което искам да остана занапред.“

Оставката му идва в разгара на война, която се води колкото на фронта, толкова и в културните взаимоотношения между цивилизования свят и Русия. Редица водещи културни институции в САЩ и Европа отказват да работят с руски творци, които явно или по-прикрито подкрепят Путин и режима му. От това пострадаха най-вече диригентът Валерий Гергиев, сопраното Анна Нетребко, водещи руски оркестри, театри и балетни трупи, които от години флиртуват с властта в замяна на финансова подкрепа.

Диалогът между американския и руския диригент продължава само няколко минути. Гергиев подхожда с разбиране и пожелава всичко добро на по-младия си колега. Някак естествено в разговора се появява и напрежението между Запада и Русия. Гергиев, който загуби всички свои ангажименти в Европа и в САЩ заради отказа си да осъди войната и управлението на Путин, за пореден път потвърдил позицията си пред Хайне, споделя той.

„Не съм дете“, казал му Гергиев.

Напускането на Хайне идва неочаквано – в продължение на 30 години той развива кариерата си в Русия и се издига до един от основните диригенти на престижния петербургски оркестър. И докато чуждестранните творци продължават да странят от ангажименти в Русия, Гергиев остава централна фигура в кампанията на Путин. Миналия месец държавният глава повдигна идеята за обединяването на московския Болшой и Мариинския.

Хайне се интересува от руската култура още от тийнейджър, завършва гимназия в САЩ, след които избира Русия за по-нататъшно развитие. През 1998 г. е един от първите американски студенти в Московската консерватория. Специализира при Иля Мусин, който преподава и на Гергиев. Тъкмо Гергиев се оказва ключът към големия му пробив през 2007 г., когато го кани да дирижира „Сватбата на Фигаро“. Само две години по-късно вече има резидентство като диригент.

„Никога не съм оставал с усещането, че служим на държавата – казва Хайне. – Просто изглеждаше така, сякаш държавата се доверява на Гергиев и неговите творчески приоритети, а той убеди властта, че неговите приоритети са правилните, затова и получава финансиране.“

Но руската инвазия в Украйна променя позицията му. Хайне има връзка с Украйна – от 2003-а до 2007 г. работи като главен диригент на Харковския симфоничен оркестър. Но снимки и видеа от руски бомби, падащи над Харков в началото на март, му действат отрезвяващо.

„Това ме пречупи – разказва диригентът. – Виждах пред себе си лицата на всички музиканти, с които съм работил. Мислех за директора на оркестъра, който живее на две пресечки от сградата, която видях да бомбардират. Това беше неговият квартал. В този ден не можах да свърша нищо и мисля, че това бе моментът, в който взех решението си.

През май Хайне ще води оркестъра на „Ковънт Гардън“ в „Лебедово езеро“. Решението да напусне Русия, където е прекарал половината си живот, не идва лесно:

„Най-тъжната част не бе да вляза в оперния театър и да подам оставката си, тъжната част бе разочарованието и тъгата на хората, на които трябваше да кажа, че си тръгвам. Този театър не върви напред, но аз – да.“

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg