Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Пускат на търг рисунка на нацупено момиче от Ван Гог

Очакванията са, че мистериозната „La Mousmé“ ще се превърне в най-скъпо продадената рисунка на художника

Ван Гог, „La Mousmé“, юли-август 1888 г. Репродукция: „Кристис“ - Пускат на търг рисунка на нацупено момиче от Ван Гог

Ван Гог, „La Mousmé“, юли-август 1888 г. Репродукция: „Кристис“

Рисунка на Ван Гог на момиче от Прованс ще бъде предложена на търг през март. „La Mousmé“ е датирана от 1888 г. и е оценена на 10 млн. долара. Очакванията на специалистите са, че това ще се превърне в най-скъпата рисунка на художника, появявала се някога на търг, пише „Арт Нюзпейпър“.

Произведението ще бъде част от аукциона „Семейна колекция: Творби върху хартия, от Ван Гог до Фройд“, който ще се състои на 1 март в „Кристис“ в Ню Йорк. Рисунката е била иззета от нацистите по време на Втората световна война и по-късно върната на собственика си. В „Кристис“ творбата идва от семейството на лондонския арт дилър Томас Гибсън.

Заглавието на картината всъщност е термин, заимстван от романа „Мадам Хризантема“ на Пиер Лоти – история за френски морски офицер, който се жени за японка. Според обяснението на Лоти, „Mousmé“ е дума, използвана за много млада жена. Терминът е съставен при смесването на moue (красиво, забавно цупене) и frimousse (живо, сладко лице).

Картината по рисунката също е завършена през 1888 г., по времето на престоя на Ван Гог в Жълтата къща в Арл. Днес платното е част от колекцията на Националната художествена галерия във Вашингтон, САЩ.

„Отне ми цяла седмица и не можех да правя нищо друго, особено заради отново влошеното ми здраве – пише художникът до брат си Тео. – Това ме подразни, ако бях в добро здраве, щях да направя няколко пейзажа в оставащото време. Но за да завърша моята mousmé, трябваше да пестя умствените си сили. Мousmé е японско момиче – провансалка в случая – на възраст между 12 и 14 години.“

В писмо до приятеля си Емил Бернар художникът дава детайлно описание на новата си картина:

„Току-що завърших портрет на младо момиче на 12 с кафяви очи, тъмна коса и вежди, с жълтеникаво сивкава плът, фонът е бял цвят, примесен с виридиан, наметката ѝ е в кърваво червено с пурпурни ивици, полата е синя с големи оранжеви петна, а в малката си сладка ръка държи цвят от олеандър“.

Картината „La Mousmé“ от юли 1888 г. Репродукция: Национална художествена галерия Вашингтон, колекция „Честър Дейл“

На рисунката момичето има по-ориенталско излъчване, отколкото на платното, заради формата на очите си. Сществуват още две по-малки и не толкова детайлни скици към картината – една от тях се съхранява в държавния музей „Пушкин“ в Москва, другата е на страниците на бележник на Пол Гоген и може да се види в музея „Д’Орсе“ в Париж. Очевидно момичето е представлявало голям интерес за художника.

Но коя всъщност е mousmé? Самоличността на момичето остава мистерия и до днес. Тя обаче е позната и от слабо известен портрет на Кристиан Мурие-Петерсен, озаглавен „Млада жена от Арл“. Неговата картина е завършена само месеци преди появата на платното на приятеля му Ван Гог. Най-вероятно тъкмо Мурие-Петерсен е запознал момичето с художника, за когото се знае, че винаги е изпитвал трудности с намирането на желаещи да му позират.

Според една от хипотезите момичето е дъщерята на мелничар, собственика на мелницата, която Ван Гог рисува през 1888 г. – „Старата мелница“. Според Бернадет Мърфи, авторката на „Ухото на Ван Гог: Истинската история“, жената е Терез Мистрал, 12-годишна племеница на чистачката на къщата, където е живял Ван Гог. Но и за това предположение няма доказателства.

Рисунката, която „Кристис“ ще предложи, е създадена за австралийски артист Джон Ръсел. С това Ван Гог се надявал, че ще насърчи Ръсел да си купи картина от Пол Гоген, а със сумата художникът имал намерение да пътува с влака до Арл. Планът не успява, но Гоген все пак успява да се качи на влака няколко месеца по-късно и да пристигне при приятеля си Винсънт.

През 1920 г. Ръсел за първи път пуска „La Mousmé“ на търг. Купува я Кърх Хиршланд, банкер от Есен. Хиршланд бил евреин и е принуден да бяга към Холандия след издигането на нацистите на власт. Установява се в САЩ. Рисунката обаче не заминава със семейството за Америка – конфискувана е от нацистите в Амстердам през 1940 г. Три години по-късно става част от колекцията на амстердамски музей и чак през 1956 г. се завръща при законния си собственик. Смъртта на Хиршланд настъпва година по-късно и рисунката е наследена от сина му Пол. Томас Гибсън, настоящият собственик на творбата, бил добър познат на Пол и през 1983 г. я откупва директно от него.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах