Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 2 години

„Рачид“ – добър сериал, ако не го сравнявате с „Полет над кукувиче гнездо“

Осем епизода стилна касапница, от зрителя зависи докъде ще я понесе, пише критиката (видео)

Дизайнът на „Рачид“ впечатлява със своята грандиозност и личи, че е създаден с голям бюджет, отбелязват критиците. Снимка: „Нетфликс“ - „Рачид“ – добър сериал, ако не го сравнявате с „Полет над кукувиче гнездо“

Дизайнът на „Рачид“ впечатлява със своята грандиозност и личи, че е създаден с голям бюджет, отбелязват критиците. Снимка: „Нетфликс“

Един от най-мразените персонажи в киното получи сериал – „Рачид“, предисторията на „Полет над кукувиче гнездо“, иконичния филм на Милош Форман по романа на Кен Киси, проследява еволюцията на Милдред Рачид от медсестра в психиатрична клиника до чудовището, което познаваме.

Създаден от Райън Мърфи, „Рачид“ тръгна на 18 септември в каталога на „Нетфликс“ и още в първите си дни стана най-гледаната продукция на стрийминг платформата в Америка, Великобритания, Ирландия, Бразилия, Канада, Германия… От няколко дни не слиза от първото място и в България.

Сериалът разказва историята на медицинската сестра, превърнала се в нарицателно за злоупотреба с власт след брилянтното изпълнение на Луиз Флечър във филма на Форман. Въпреки силната си заявка, критиците не са съвсем убедени в успеха на „Рачид“ – така, както не повярваха и в заявката на предишните два сериала на Мърфи за стрийминг компанията – „Политикът“ и „Холивуд“. В „Ротън томатоус“ зрителите дават 75% одобрение на първите епизоди на сериала, а специалистите – 60%.

„Рачид“ би бил много по-добър, ако беше самостоятелно произведение и не стъпваше на пиедестала, вдигнат от Милош Форман през 1975 г., смятат повечето критици. Много от тях са убедени, че Сара Полсън вероятно е най-подходящият избор за ролята на сестра Милдред.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Рачид“ се опитва да постигне нещо и за кратко изглежда, че наистина го прави – пише Джеймс Пониевозик в „Ню Йорк Таймс“. – Но се изгубва, превръщайки се в спектакъл и мелодрама.“

Проблемът, според критика, идва от факта, че сериалът се опитва да подражава на филмите от 40-те и 50-те и го прави толкова добре, че става нещо като тях. Първоначално виждаме ноар за убийство, след това трилър в стила на Хичкок, накрая мелодрама за изгубената любов.

„Целият този сандвич от стилове се превръща в хомогенна смес, благодарение на блендера на стрийминг драмите от XXI век – пише Пониевозик. – Това е от онези продукции, в които можеш да кажеш „Актьорите наистина се забавляват“, което просто е мил начин да намекнеш, че те се наслаждават повече, отколкото ти.

Нито дизайнът на продукцията, нито актьорските изпълнения обаче не могат да спасят „стилния мишмаш“ на Мърфи, смята критикът на НЙТ.

Грандиозността и добре изпипаните детайли са първите неща, които ще открие зрителят, посочва Брандън Катц в „Обзървър“. Няма как да не се отбележи, че сериалът работи с впечатляващия бюджет от над 11 млн. долара за 8 епизода, което се вижда при костюмите и вероятно в дизайна на психиатричната клиника, която напомня на хотел „Овърлук“ от „Сиянието“.

„Както се случва с повечето продукции на Мърфи, „Рачид“ е ексцентричен, изкушаващ, но губи ориентация някъде по пътя и се нуждае от малка пауза, за да я намери отново – пише Катц. – Това са осем епизода стилна касапница, едновременно психологическа и физическа, а докъде зрителят ще гледа, преценява неговата поносимост към детайлно представяне на лоботомии.“

Сестра Рачид (която Киси оставя без първо име в романа) е персонаж, поветил живота си на преживяванията в миналото, управляващ като безсърдечен тиран. Затова Американският филмов институт отрежда на превъплъщението в този образ на Луиз Флечър пето място в списъка на най-великите злодеи в историята на киното.

Мърфи представя своя версия на Рачид – в сериала тя е протагонистът, когото всички отново мразят, но все пак оправдават мотивите и на моменти може би успяват да открият себе си в злата сестра. Тази Рачид обаче не издържа на сравнение със старата. Ако успеем да се абстрахираме от „Полета“ на Форман,, „Рачид“ е пикантната разядка, която отваря апетит за още, смята критикът.

„Качественият боклук е G-точката на развлечението ни – твърди Луси Манган, телевизионният критик на „Гардиън“. – Нищо не може да го замени, но филмите рядко успяват да я уцелят, тъй като са големи и скъпи, а целта – твърде малка. Телевизията е най-развитият вид развлечение на ваше разположение, а Райън Мърфи е най-добър в него. Когато той е във форма, нищо не може да го победи.“

Манган намира „Рачид“ за готически, кървав трилър и под всичко това са поставени истински важните въпроси – откъде идва злото, чудовищата така ли се раждат, или впоследствие се превръщат в такива, как преодоляваме границите, които си поставяме, защо вярваме сляпо в институциите… И макар тези въпроси понякога да получават екстремни отговори в сериала, той е отлично забавление, смята Манган и дава 4/5 звезди на продукцията.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах