Разликите между сериала „Отмяната“ и романа „Трябваше да знаеш“

Сериалът не следва дословно сюжета в книгата, която не е излизала на български

Никол Кидман и Хю Грант в „Отмяната“ и американското издание на романа „Трябваше да знаеш“ - Разликите между сериала „Отмяната“ и романа „Трябваше да знаеш“

Никол Кидман и Хю Грант в „Отмяната“ и американското издание на романа „Трябваше да знаеш“

ВНИМАНИЕ! Текстът съдържа спойлери.

Последният епизод на сериала на НВО „Отмяната“ не донесе пълно удовлетворение на зрителите. Последната, шеста серия на продукцията с участието на Хю Грант и Никол Кидман бе излъчена на 30 ноември и мнозина се запитаха дали това бе най-подходящият финал за мистерията.

„Отмяната“ е базиран на романа „Трябваше да знаеш“ (2014) на Джийн Ханф Корелиц. Книгата не е превеждана у нас, но има голяма вероятност след успеха на сериала българските издателства да прояват интерес. Сценаристът Дейвид Е. Кели е споменавал в интервюта, че използва романа за рамка, но не всеки детайл от него влиза в сценария.

Историята в романа е малко по-различна. Убиецът остава същият, но някои обстоятелства, по-съществени или по-маловажни, са променени в сериала. Онлайн изданието „Pop Sugar“ резюмира разминаванията в съдържанието на книгата и онова, което виждаме на екран.

В „Трябваше да знаеш“ централният персонаж е Грейс Сакс, изключително успешен психотерапевт с предстояща премиера на книга. Грейс се оказва заплетена в сложна мистерия след хладнокръвното убийство на майка от училището, в което учи и сина ѝ. В центъра на драмата изненадващо се оказва съпругът ѝ Джонатан, който изчезва веднага, след като е открито мъртвото тяло на Малага Алвес. Докато разплита една по една тъмните тайни от миналото на съпруга си, Грейс осъзнава, че перфектното семейство, което си мисли, че е създала, далеч не е такова.

Въпреки успешната си кариера, най-голямата гордост на Грейс остава синът ѝ Хенри, който посещава частно училище в Манхатън. Когато от институцията обявяват благотворителен търг и започват да набират доброволци, тя е повече от щастлива да участва. В комитета е и майка на име Малага, която търси вниманието на Грейс и изтъква странни прилики между синовете им, включително дългите им мигли.

В нощта на аукциона Грейс разбира, че Малага иска да говори с нея, но двете така и не разменят нито дума в целия роман. Скоро след това Малага е открита мъртва, а съпругът на Грейс се оказва основният заподозрян. Мистериозното му изчезване на следващата сутрин е съмнително, както и фактът, че почти 24 часа тя няма никакъв контакт с него.

Серия от сигнални лампички започват да я насочват в разплитането на мистерията. Тя открива вкъщи запаси от презервативи, тест за бременност, липсват дрехи на Джонатан, както и бижута, останали от майката на Грейс. Бивш колега на мъжа ѝ я информира, че той от няколко месеца не работи вече в болницата, намеква и че зад уволнението стоят сексуални взаимоотношения с майката на пациент.

Тук идва и вероятно най-значителното разминаване между сериала и книгата – в опит да започне на чисто, Грейс и Хенри се местят в лятната си къща в Кънектикът. Там Грейс подновява връзката си с Вита, своя приятелка от детството, с която спира да поддържа контакт по настояване на Джонатан. Грейс прави всичко, за да продължи напред, включително развива романтични взаимоотношения с местен мъж, но сянката на Джонатан продължава да я преследва и в новия ѝ живот.

У нея постепенно набира сила убеждението, че никога повече няма да се върне към кариерата си на терапевт – никой клиент не би потърсил съвета ѝ, предвид, че тя самата се оказва омъжена за психопат. Отгоре на всичко в предстоящата ѝ книга „Трябваше да знаеш“, тя изповядва принципа, че жените трябва да знаят дали отсреща ги гледа правилният избор за съпруг още в момента, в който казват „да“. Оказва се, че нито парите, нито терапията ще закърпят разпадащия ѝ се брак.

В един последен опит да се ориентира във фалшивата реалност, Грейс отива на гости на родителите на Джонатан. Бегло се познава с тях, останала е с впечатление, че са имали жестоки методи за отглеждането му. Тогава разбира, че съпругът ѝ има не един, а двама братя, а истинската причина да не се разбира с роднините си, е че той е виновен за смъртта на по-малкия си брат.

Всички улики сочат, че Джонатан е убиецът, но мистерията се разкрива едва след като Грейс получава писмо с неговите самопризнания. В писмото, което се опитва да я манипулира да остави настоящия си живот и да избяга с него далеч, той описва дългогодишната си афера с Малага и тук историята се припокрива със сериала – двамата се срещат, докато той лекува сина ѝ от рак и скоро след това тя забременява с детето му. От страх, че Малага ще разкаже всичко на съпругата му, той убива любовницата си.

Списание „Мари Клер“ отбелязва още разлики – Джонатан присъства в книгата единствено в минало време и вече е избягал след убийството на Малага. Съдебното дело не е представено, в края на книгата Джонатан е заловен от Интерпол и е екстрадиран в САЩ. Лятната вила на плажа не е временно, а постоянно убежище на Грейс и сина ѝ и Джонатан така и не се появява там.

Сюжетът в романа е по-ясен, отбелязва „Pop Sugar“, а Джонатан е сигурният убиец още в началото.

„Въпреки че сериалът използва книгата за вдъхновение за първите два епизода, романът остава концептуална рамка на цялата продукция – коментира режисьорката на „Отмяната“ Сузане Биер в „Мари Клер“. – Цялостната идея да „регулираме истината“, да я пришием към онова, което си представяме, бе много важна част от сериала. Имахме чувството, че създаваме забавни и развлекателни обрати, но в основата на всичко това бе философията на книгата.“

Вижте още: „ОТМЯНАТА“, ИЛИ НИСКИТЕ ОЧАКВАНИЯ КАТО КЛЮЧ КЪМ ЩАСТИЕТО

Четенето е безопасно за вашето здраве

Има ни заради вас

Скъпи приятели, читатели на „Площад Славейков”,

През трудните месеци на карантината, когато културата беше поставена на пауза, ние преминахме заедно с вас и благодарение на вас, без да спрем и за миг. Успяхме да ви заведем там, където изкуството е живо. Бяхме вашият пътеводител за безплатните изложби, концерти, опера, кино... Разказвахме ви за новото и за древното в света на изкуството, за усилията на творците да оцелеят в кризата. Внимавахме да не допускаме фалшиви новини – родни или чужди.

Благодарение на вашата подкрепа и дарения успяхме да преминем през първите трудни месеци. Помощта ви доказа, че сме ви необходими.

За съжаление, вирусът все още не си е отишъл, културата ще мине през дълъг период на възстановяване. Нашата мисия е да бъдем до нея, да ѝ помагаме, за да се завърне в пълния си блясък пред своята публика. Затова отново се обръщаме към вас, нашите читатели: не спирайте да ни поддържате. Без вас ще оцелеем трудно, културата има нужда от професионални медии, които да я подкрепят и да я свързват с вас, публиката.

Все още се нуждаем от вашата финансова подкрепа. Благодарим ви от сърце за всичко направено досега и за всичко, което ще направите в бъдеще.

Има ни за вас и заради вас.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах