Развенчаване на комунистическия мит за Гешев

Нов документален филм представя полицая в различна светлина

Според създателите на филма „Гешев“, голяма част от легендите около личността на полицейския началник тръгват след 9 септември - дело са на новата власт, която иска да си придаде мъченически ореол. - Развенчаване на комунистическия мит за Гешев

Според създателите на филма „Гешев“, голяма част от легендите около личността на полицейския началник тръгват след 9 септември - дело са на новата власт, която иска да си придаде мъченически ореол.

Някои от митовете около личността на прочутия полицай Никола Гешев ще се опита да развенчае или потвърди новата българска документална продукция „Гешев”. Началник на отделение „А“ в Дирекция на полицията, отговорно за борба с нелегалната в периода 1941-1944 година Българска комунистическа партия, за Гешев са останали легенди за агентурната му дейност, за жестокостта на характера му при водене на разпити и за работохолизма му, когато става дума за разкриване на врагове на държавата.

Още когато оглавява отделение „А”, Гешев вече има определена репутация не само в полицейските среди, но и сред обществеността. А след 1944-а личността му е изкривена, за да послужи на нови цели, посочва режисьорът Васил Барков. Голяма част от легендите около личността му тръгват след 9 септември. Според Барков, слуховете за побоищата и тогава са съществували, но доукрасяването им с допълнително кръв и насилие е дело на новата власт, за да си придаде мъченически ореол.

Много от загадките около Гешев остават без отговор, признават създателите на филма. Само за смъртта на Гешев има три версии – според едната е убит при опит да избяга зад граница на 9 септември 1994-а, според другата е застрелян край Пловдив на същата дата, а третата гласи, че полицаят успява да напусне страната, установява се в Мюнхен и живее там до дълбока старост.

„Ако Гешев не е искал да бъде намерен, съмнявам се, че някой на този свят може да го намери – казва сценаристът Марин Дамянов. – Просто той е бил от много висока класа.”

Америка за България

Екипът на филма, реализиран от „Пи Арт Индъстри”, Одеска киностудия и НФЦ, се спира именно на третата – смята се, че при бягството си от новата комунистическа власт Гешев събира в куфарче особено ценни досиета и документи, сред които и данни за широката си мрежа от агенти сред комунистите. Предполага се, че негови сътрудници са били Трайчо Костов (двамата са съученици) и Тодор Живков – филмът ще покаже архивни документи в подкрепа на твърдението, че Костов е работил за него, но не може да потвърди дали Живков е сред 186-те му шпиони.

„Събирането на тази армия от агенти е голямо постижение за един човек. Това е неговата мисия в живота – да се бори срещу всички нелегални и онези, които искат да бутнат Царска България. Той беше верен до фанатизъм на царя и затова нямаше личен живот и приятели”, казва Барков.

Освен архивни документи, „Гешев” ще покаже и възстановки на сцени от кариерата на Папата* с участието на професионални актьори на фона на кадри, предоставени от Одеска киностудия. В ролята на полицая влиза продуцентът на филма Пенко Русев. За живота на полицейския началник във филма говорят историкът Георги Марков, Владимир Станев, Петя Минкова и Анна Гешева, правнучка на брата на полицая.
Повдига се, разбира се, въпросът и за жестоките разпити в прословутите мазета на полицията.

„Има много противоречиви мнения за методите му в работата. Склонен съм да мисля, че лично не е участвал в мъченията и по-сериозните физически въздействия, защото това не е неговото ниво. Във филма обаче тезата ми е, че това би могло да бъде и така – лично да измъчва арестантите. Наистина, методите са били много жестоки, но такова е било времето тогава”, казва режисьорът пред „Дарик”.

Colibri april 2017

Оттенъци в личността на полицая обаче не са предадени – пред „Площад Славейков” Барков обясни, че понеже продукцията е документална и се базира на интервюта и архиви, стремежът е Гешев да бъде представен „като човек със своите слабости, върхове и падения”. В игралните възстановки той е представен като обикновен човек.

Филмът отнема две години снимки и още една монтаж. Барков споделя, че това е най-трудоемкият му проект дотук заради много архивни документи.

„Просто ми се иска в нашето съвремие да виждам много повече такива хора, които милеят за родината си, защото по мое мнение това е бил един много родолюбив българин, но когото съдбата на България не му е била безразлична”, казва Барков.

Премиерата на „Гешев“ е на 26 февруари от 18 ч. в Дом на киното, София.


*Прякора си „Папата“ Гешев получава, след като се връща от Италия – там той учи две години право, но не завършва и се прибира в България.

Bookshop 728×90