Найден Тодоров и Камий Тома

Реакциите в Македония: Македонската идентичност, опакована в български целофан

Призовават „прогресивните хора” да защитят „македонския народ и неговата история”

Привърженици на ВМРО ДПМНЕ в Скопие протестират срещу френското предложение за разбирателство между България и Северна Македония по ключови въпроси за двете държави. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Реакциите в Македония: Македонската идентичност, опакована в български целофан

Привърженици на ВМРО ДПМНЕ в Скопие протестират срещу френското предложение за разбирателство между България и Северна Македония по ключови въпроси за двете държави. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Общите исторически личности и препоръките за промяна в учебниците, които огласи вчера съвместната българо-македонска историческо-образователна комисия, предизвикаха бурна негативна реакция в Северна Македония. Опозиционни партии, учени, общественици и журналисти днес публикуват отношението си към факта, че Св. св. Кирил и Методий, Свети Климент и Свети Наум, както и цар Самуил, са свързани с България, като нарушение на „македонската идентичност”. Едно от заглавията в медиите гласи: „Интерпретации на исторически процеси, опаковани в български целофан”.

Опозиционният Демократически съюз в Северна Македония излезе с изявление, че започва „процес на изрязване на македонските корени”, че е налице „промяна на историческия наратив в полза на българската национална и етническа кауза в Македония”. Политиците от семерномакедонския Демократически съюз отправят призив:

„Каним историци от Македония, от региона и от Европа и всички прогресивни хора да застанат зад историческите факти в защита на македонския народ и неговата идентичност, история, култура и език.”

Лидерът на ВМРО-ДПМНЕ Християн Мицкоски пък заявява, че Северна Македония ще продължи да бъде заложник на историята.

„Вместо да говорим за за ХХІ и ХХІІ век, за бъдещето, ние говорим за Средновековието, за цар Самуил, за Климент, за Наум, за Кирил и Методий, и то неверни неща. На практика сега трябва да променим, тоест да цензурираме учебниците на децата под натиска на България”, казва Мицкоски.

Писателката и литературен критик академик Катица Кулафкова е особено крайна. В обширен пост във Фейсбук тя критикува решенията на историческата комисия, като заявява, че „препоръките са пореден опит за проблематизиране на македонската идентичност, нейния произход, историческо развитие и легитимност.”

Кулафкова аргументира детайлно всички препоръки на смесената комисия. Според нея Свети Климент и Свети Наум „не могат да бъдат представяни като чужда традиция и собственост”. Всеки може да ги празнува, казва тя, но „но не и с цената на демакедонизирането им”. Академичката, родена през 1951 г., е категорична, че Самуил не е български цар и се опасява, че оттук нататък „македонците нямат право да празнуват самостоятелно своите национални и исторически ценности”.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах