Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Реалистични портрети на две икони на ХХ век

Една история за Джон Ленън, преди да бъдат изгасени неговите блясък и страст (видео)

Джон и Йоко. Снимка: Иън Макмилън/Йоко Оно - Реалистични портрети на две икони на ХХ век

Джон и Йоко. Снимка: Иън Макмилън/Йоко Оно

Културното безсмъртие е привилегия за малцина, но тази седмица излизат два документални филма, посветени на две икони на ХХ век – Джон Ленън и Ричард Прайър, съобщава Си Ен Ен.

Продукцията на A&E „John and Yoko: Above Us Only Sky“ („Джон и Йоко: над нас е само небето“) по строфа от текста на песента „Imagine“ – е по-интимният от двата филма. Той потапя зрителя дълбоко в процеса по създаването на албума на Джон и Йоко „Imagine“ през 1971 г. и изглежда задължителен за рокфеновете. Миналата седмица Paramount Network излъчи „I Am Richard Pryor“, най-новото попълнение от биографичната поредица „I Am“ („Аз съм“).

С някои непоказвани публично досега кадри, подбрани от домашни видеа, снимани в Титънхърст парк – имението, в което живеят тогава Ленън и Оно – и с нови интервюта, „John & Yoko“ ни позволява да надникнем в дома/студиото на бившия бийтълс и да наблюдаваме не само отношенията с жена му, но и как работи и записва с доскорошния си колега Джордж Харисън, с китариста Ерик Клептън и продуцента Фил Спектър (в момента в затвора, осъден за убийство).

През повечето време документалният филм се фокусира върху романса между Джон и Йоко и реакциите им на погрешното, често фанатизирано популярното схващане, че тя е предизвикала разпадането на „Бийтълс“.

Личи добре и идеализмът на Ленън, с който е изпълнена соло кариерата, както и политическите му изяви, довел през 1973 г. до решението му да върне на кралица ордена си MBE (Член на Британската империя) в знак на протест. Отделно е показана и смущаваща илюстрация на тежестта на славата – сцена, в която Ленън търпеливо и спокойно разговаря с натраплив фен, появил се неканен на вратата на дома му.

В един момент Джон Ленън говори за песента „So This is Christmas“ като за нещо, което ще „трае вечно“, но приятели отбелязват, че когато е създавал „Imagine“, той не e вярвал в нейното трайно значение, въпреки че писателят-активист Тарик Али описва песента като „утопичен манифест на прогресивно движение“.

Въпреки че „Джон и Йоко“ се фокусира върху един много конкретен момент във времето, той предлага добър портрет на Ленън, Оно и това, което ги е събрало, като припомня какво са постигнали те – както и какво сме загубили ние.

Както казва синът Джулиън Ленън, голямата магия на „Imagine“ беше, че „всички ние наистина искахме това, за което пее“. Тази мисъл придобива по-отрезвяващо знамение, когато си спомним как няколко куршума изгасиха целия тези блясък и страст – над които имаше още много небе.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах