Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Реформа в действие. Театрите и оперите правят шоубизнес

Въвеждат нова методика за финансиране в културата, вдигат билетите за представления

Заповедта за промените е подписана от зам.-министър Боил Банов на 13 февруари, но влиза в сила със задна дата - 1 януари. Снимка: Румен Добрев - Реформа в действие. Театрите и оперите правят шоубизнес

Заповедта за промените е подписана от зам.-министър Боил Банов на 13 февруари, но влиза в сила със задна дата - 1 януари. Снимка: Румен Добрев

Държавата ще се опита да превърне културата в шоубизнес. Реформата в сценичните изкуства, влязла в сила през 2010-а, претърпя корекция и от тази седмица театрите, оперите и оркестрите у нас ще се наложи не да творят, а да произвеждат като герои на капиталистическия труд. Но вместо медал, както едно време при тъкачките-многомашиннички, или поне похвала, днес творците просто ще получат обещаната от субсидия. В противен случай държавата ще им я отреже по свое усмотрение.

Заповедта за промените е подписана от зам.-министър Боил Банов на 13 февруари, но влиза в сила със задна дата – 1 януари. Днес, понеделник, 23 февруари, директорите на културните институти бяха повикани в министерството, за да бъдат информирани как трябва да се работи занапред. Срещата е минала почти без възражения. Но всеки един от тях е имал време цяла седмица преди това да си направи сметката какво го чака.

Между 30 и 40% възръщаемост, иначе режат парите 

Според новата Методика, драматичните театри и оперите у нас се задължават да имат възвръщаемост 40% от общия си бюджет. На 24 февруари влизат в сила новите единни разходни стандарти за различните културни институти. Те са същите като миналата година – ставката, давана от държавата за всеки продаден билет, в драматичните театри е 13,50 лв., в музикално-драматичните – 40 лв., във филхармонии и симфониети – 50 лв., в оперите – 60 лв. В националните културни институти субсидията е по-висока – в Народния театър – 27 лв. за продаден билет, в Софийската филхармония – 70 лв., в Софийска опера – 72 лв., в ансамбъл „Филип Кутев” – 53 лв., а в Държавния музикален и балетен център (Оперетата) – 61 лв.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Задължението за възвръщаемост в националните културни институти – Народния театър, Операта, Музикалния театър, Софийската филхармония и Ансамбъл „Филип Кутев“ – е малко по-ниско – 35%. Куклените театри и експерименталният „Сфумато“ трябва да спечелят 30% от общия си бюджет.

В предишни години от Министерството на културата също са налагали изисквания за възвръщаемост, немного по-ниски от новите. Но тогава не е имало праг на цената на билета. Новата методика въвежда минимална цена на билетите според броя на населението, в който се намира даден културен институт.

Вдигат цените на билетите

В театрите и оперите в градове под 100 000 жители цените на билетите за драматични представления не могат да падат под 4,50 лв., в куклените – под 3 лв., за симфонични концерти – под 4 лв., за оперни спектакли – под 4,50 лв., за детски – под 3,50 лв. Това се отнася за градове като Добрич, Сливен, Шумен, Благоевград, Велико Търново, Габрово.

В държавните културни институти в градове с население от 100 000 до 500 000 жители – като Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Плевен и Стара Загора – цената на билета в драмата и операта не трябва да пада под 5 лв., за куклените представления – под 3 лв., за симфоничните концерти – под 4,50 лв., а за детските и ученическите – под 4 лв.

В театрите, оперите и прочие арт институти в София най-евтиният билет за оперен спектакъл и симфоничен концерт става 8 лв., за драматично представление – 6 лв., за куклено – 3 лв., за детско – 5 лв.

Ще бъде пресечен още един от начините, които културата си беше намерила, за да вдига посещаемостта в салоните от четири години насам – билетите, откупени от държавни и общински предприятия и организации и политически структури, вече няма да бъдат субсидирани. Няма да се отчитат и билетите при провеждане на фестивали, с изключение на случаите, когато организаторите на представят собствена продукция в официалната селекция на форума.

 Бонуси за участия и награди на фестивали 

Държавата все пак е предвидила как да отличи качествените продукции – предвижда премии за участие и награда на фестивали, но не навсякъде, а в определени в списък от арт министерството.

За гастрол на чуждестранен форум театърът ще получи между 2000 и 7000 лв. Най-високо платени ще са участията на международните театрални фестивали в Единбург, Авиньон, Нанси, „Диваделна Нитра”, Торун, Сибиу, „Охридско лято”, БИТЕФ, МЕСС Сараево, Босна и Херцеговина, EX PONTO, „Балтийски дом”, „Золотой витяз”, УНИМА, Золотурн-Швейцария, Оперен фестивал-Палма де Майорка, Росини фестивал, Виенски музикален фестивал, Залцбургски музикален фестивал, „Симфоларио” и др.

Участията на фестивали в страната ще получат премия от държавата между 2000 и 5000 лв., но само, ако са на „Варненско лято”, „Сцена   на   кръстопът”, „Младите в театъра“, „Аполония” , „Вълшебната завеса”,  „Панаир на куклите“, „Михаил Лъкатник”, „Мартенски музикални дни”, Фестивал на оперното и балетно изкуство-Стара Загора и Софийски музикални седмици.

За спечелени награди на фестивали арт институтите ще получават по 4000 лв. Но само, ако са в списъка на Министерството на културата – Награди „Икар“ и „Аскеер“, Национален фестивал на малките театрални форми – Враца, „Друмеви театрални празници“-Шумен, „Кристална лира“, „Златния делфин“-Варна, „Двама са малко – трима са много“-Пловдив и „Пиеро“-Стара Загора.

Държавата ще подкрепя еднократно с по 10 хил. лв. годишно създателите на нова българска пиеса, опера или симфония, ако произведението е реализирано на сцена. При куклените театри важи до два пъти.

Целта – да се намали бюджетът за културата с 20%

Според специалисти, промените имат за цел да намалят бюджета на културата с около 20%. Причината е, че с въвеждането на Реформата в сценичните изкуства в театрите и музикалните зали са започнали да влизат твърде много зрители – къде наистина, къде само на хартия, но де факто с по 10% на година от 2010-а насам, или с по 100 хил. души. И тъй като субсидията се определя според броя на заетите в салоните места, държавата е в невъзможност да се справи с разплащането. Затова сега ще вдигне прага на производството дотолкова, че малцина да могат да го прескочат.

Театрите и оперите все пак ще се опитат да влязат в новите рамки, за да не им намалят финансите. А това означава, че вероятно ще увеличат процента на по-леките комерсиални представления в репертоара си. Качество ще имат възможност да търсят може би в националните културни институти, както и на експерименталните сцени като „Сфумато“. Но според запознати дори те няма да могат да покрият всичките си разходи с въвеждането на новата методика.

Единствено софийските общински театри реално ще могат да си позволят качество в програмата. Там системата финансово е създадена така, че да имат повишение на бюджетите всяка година.

В Министерството на културата са обещали на театралните директори, че методиката ще работи в този вид засега до края на месец март. Твърдят, че през април може би ще направят нова корекция.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах