Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Рогата на Диана Любенова пратиха гримьорка на световен финал

Яна Стоянова е първата българка с шанс да влезе в холивудско училище по киномакиаж

На челото на Диана Любенова гримьорката Яна Стоянова бе създала още едно лице. - Рогата на Диана Любенова пратиха гримьорка на световен финал

На челото на Диана Любенова гримьорката Яна Стоянова бе създала още едно лице.

Рогата на Диана Любенова избутаха наша гримьорка до финалите на престижен международен конкурс. Майсторката на киномакиажа Яна Стоянова „присади“ на секссимвола допълнителен нос, още една уста, рога на челото и драконови шипове на гърба. С това преображение кандидатства в Cinema Makeup School в Лос Анджелис и след гласуване, продължило два месеца, вече е сред петимата финалисти.

Диана Любенова изглежда като персонаж от фентъзи филм.

Диана Любенова изглежда като персонаж от фентъзи филм.

Дали Яна ще лети до Меката на киното, за да учи на пълна стипендия, ще се разбере на 3 юни. Тогава школото обявява победителя, а останалите четирима ще получат по 1000 долара. Cinema Makeup School e сред най-престижните в Ел Ей. От там са минали почти всички топ гримьори на Холивуд, а сред настоящите преподаватели са Джоел Харлой -личният гримьор на карибския пират Джони Деп, както и жената, измислилила визията на героите от вампирската сага „Здрач“ и други култови образи като тези от филмите „Игрите на глада“ и „Битълджус“.

„Помогнете ми да придобия нови знания и да развия уменията си. Искам да уча!“, мотивира се Яна в клипа, с който участва в състезанието. Родена в семейството на режисьора Мирослав Стоянов и скриптера Красимира Карачорова, тя винаги е била на една ръка разстояние от киното. Детството й минава по снимачни площадки, да е сред актьори й е втора природа.

Наследява от родителите си страстта към киното, но не и професиите им. Яна дълго търси своя път в Седмото изкуство – преди да се захване с грим, тя учи сценография, компютърна графика и мултимедия в Нов български университет. След това завършва Анимация в НАТФИЗ в класа на корифея Стоян Дуков. Не остава обаче в България, а започва работа в киностудио в Унгария. Остава там няколко години, междувременно изкарва и курс в професионално училище за грим във Виена.

Един ден научава от майка си, че „Ню имидж“ ще отварят студио за спецефекти в София. Прибира се у нас и машината се завърта. Освен за продукциите на американската компания, Яна работи и в много италиански филми. Става виртуоз в това да окосми и най-гладкото лице, овладяла е и триковете на историческия грим.

Част от тези умения гримьорката демонстрира и в клипа, с който кандидатства за стипендията в Ел Ей. Импулсът за метаморфозата на Диана Любенова дошъл от илюстрациите от книгата Faeries на Брайън Фрауд. Актрисата прилича на чудовище, но Яна Стоянова твърди, че е Фея. Избрала образа, защото е предизвикателство.

„Постарах се да бъде достоверен за мен. Феята ми носи Името Wise Fool – Фея на Мъдростта и Глупостта. В книгата е даден само портрет и указания, всичко от главата надолу е мой дизайн, използвайки логиката на образа“, разказва гримьорката в интервю.

Лицето на Диана Любенова се оказва благодатно за работа и според признанията на Яна Стоянова именно актрисата е придала пластика на образа.

„Пропорционалните лица се изменят по-лесно, тъй като имаме възможност само да прибавяме обем, не да отнемаме. Това, което носи актьорът, може да се обогати и да помогне за образа“, смята Яна.

Досега ръцете и гримьорските й четки са оставили следа в поне 70 филма. Най-пресни са й спомените от работата по „300: Възходът на една империя”. Там Яна се развихря под шефството на култовата гримьорка Айлийн Сийтън, създала образите в „Мумията“. Американката толкова харесала работата на Яна, че й поверила да създаде „бойния грим“ на Калисто – един от главните герои, изигран от Джак О’Конъл. Стоянова не крие задоволството си, че даже един от плакатите на продукцията бил точно с него.

Сред паметните ангажименти на българката по пътя й в киното е и работата по „Бягството” на режисьора Питър Уиър. „Беше сюрреалистична сбъдната мечта! Хората, с които работихме, за мен са самото кино! Уиър е режисьор икона. Екипът му е уникален! Всички, с които работихме, бяха не само професионалисти, но и хора. Дизайнер-гримьорът на филма Едуард Хенрикес ме научи на толкова много неща. Даде ми шанс да се докосна и до тази треска за „Оскар”, защото заедно с Грег Фънк и Йоланда Тоусинг имаха номинация за грим. Тези хора ме присъединиха към екипа си и няма никога да забравя това!“, твърди в интервю за пресата Яна Стоянова.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg