Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Роман Полански: Медиите се опитват да ме превърнат в чудовище

Режисьорът с интервю пред „Пари Мач“, което бил длъжен да даде заради децата и съпругата си

„През 1977 г. направих грешка и половин век по-късно семейството ми плаща цената“, казва Роман Полански. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Роман Полански: Медиите се опитват да ме превърнат в чудовище

„През 1977 г. направих грешка и половин век по-късно семейството ми плаща цената“, казва Роман Полански. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Режисьорът Роман Полански даде първото си интервю след новите обвинения в изнасилване срещу него – за положението си той обвини медиите, които „се опитват да го превърнат в чудовище“, и Харви Уайнстийн. Пред списание „Пари Мач“ Полански заявява, че опозореният филмов продуцент се е опитал да го изкара „изнасилвач на деца“, за да спре (неуспешно, както се оказало после) връчването на „Оскар“ през 2003 г. за „Пианистът“, пише „Гардиън“.

Режисьорът напуска САЩ през 1978 г., за да избегне правосъдието, когато се признава за виновен пред американския съд в обвинението за изнасилване на 13-годишно момиче. Саманта Геймър, въпросното момиче, отхвърли новите обвинения срещу режисьора като „абсурдни“. Самият режисьор „абсолютно отрича“ да е бил или изнасилвал френската фотографка Валентин Моние в имението си в Швейцария през 1975 г.

Очевидно нямам спомен от случая, защото е измислен – казва той пред „Пари Мач“ в публикуваното на 11 декември интервю. – Явно вече не е достатъчно сензационно да ме обвини в изнасилване, затова добавя и нов слой. Аз не удрям жени.

Моние, по онова време 18-годишна, модел и актриса, разказа за преживяванията си с Полански пред „Паризиен“ миналия месец, малко преди френската премиера на най-новия филм на режисьора „Офицер и шпионин“. Тогава тя разкри, че Полански е опитал да ѝ даде приспивателно и я бил, „докато не се подчинила“.

В интервюто 86-годишният режисьор определя обвиненията ѝ за „ненормални“. След това отправя обвинения срещу Уайнстийн – по думите на Полански, през 2003 г. продуцентът започнал да разпространява слухове, за да саботира оскара му. Това се случило, след като „Пианистът“ вече взел награда „Бафта“ за най-добър филм и за най-добър режисьор. Но Уайнстийн искал да увеличи шансовете на „Чикаго“, разпространяван от неговата компания „Мирамакс“. В крайна сметка филмът на Роб Маршал печели 6 оскара, един от които за най-добър филм.

Той беше този, който изрови делото ми срещу Саманта Геймър отпреди 26 години, от което вече никой не се интересуваше“, споделя той.

„Пианистът“ е базиран отчасти на преживяванията на Полански като еврейско дете в Полша по времето на Холокоста. През 2003-а печели 3 награди „Оскар“, сред които и за режисура. 30 години по-рано, през 1977 г., той признава за секс без взаимно съгласие с 13-годишна, за да отпаднат по-сериозните обвинения като содомия, блудство и т.н. Прекарва в затвора 42 дни, след което бяга във Франция, когато разбира, че съдиите се канят да преразгледат присъдата му.

На въпрос дали се чувства жертва в тази история, Полански отговаря, че „от години те [медиите] се опитват да ме превърнат в чудовище“. Интервюто пред „Пари Мач“, казва той, бил длъжен да даде заради децата и съпругата си, френската актриса Еманюел Сение.

Аз съм свикнал с лъжите, кожата ми вече е дебела. Но за децата ми и за Еманюел това е отвратително. Те страдат безкрайно много. Обиждат ги и заплашват в социалните мрежи – обяснява Полански. – Разбира се, че аз съм отговорен. През 1977 г. направих грешка и половин век по-късно семейството ми плаща цената.“

Но вината е отчасти и на медиите, смята режисьорът, обвинявайки изданията в „невероятно насилие“:

Хващат се за всяко фалшиво обвинение, колкото и да е абсурдно, защото им позволява да припомнят старата история. Това е като проклятие, което непрекъснато се връща и аз не мога да направя нищо по въпроса“.

Медиите не показват никаква чувствителност, дори когато става дума за Геймър, казва той – и според него тя е подложена на много по-лошо отношение от онова, което той ѝ причинил преди години.

Тя и семейството ѝ страдат заради това, което аз съм направил и заради мен това продължава“, посочва Полански.

От няколко години той е персона нон грата в Холивуд и не може да се завърне в САЩ от страх, че ще бъде арестуван. Въпреки че бе изключен от филмовата академия на САЩ, във френската филмова индустрия някои се обявиха в негова подкрепа.  Протести във Франция отмениха няколко прожекции на „Офицер и шпионин“, но филмът се оказа едно от най-успешните френски заглавия за годината, привличайки над 1,1 млн. зрители в салоните само в първите си 3 седмици по кината. У нас бе излъчен в зала 1, като част от програмата на кино-литературния фестивал „Синелибри“.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90