ВЕНЕЦИЯ
Трудно е тази жена да бъде описана с няколко думи. Дали ще е странната актриса, позната с ролите си в „Писък“ и кървавите „Бибрутално“ на Родригес и Тарантино, или изправилата се срещу предполагаемия си изнасилвач Харви Уайнстийн през 1997 г., получила 100 хиляди долара от него и по-късно предала го на „Ню Йорк Таймс“? А може би пънкарката, появила се на музикалните награди на MTV през 1998 г. с тогавашния си приятел Мерилин Менсън в „рокля, която няма причина да се нарече рокля“? Името ѝ е Роуз Макгоуън и екипът на „Площад Славейков“ случайно се натъкна на нея в „Жардини“ на Биеналето във Венеция на 9 май.
Актрисата бе част от гостите на Биеналето, които имаха шанса да разгледат най-големия артфорум в света преди 11 май, когато е официалното му откриване.
Срещнахме Макгоуън в Централния павилион в „Жардини“, където бе кураторската изложба на Ралф Ругоф (другата част е в павилионите на „Арсенале“), озаглавена „Да живееш в интересни времена“. Макгоуън бе сред представители на медиите, галеристи, куратори, художници и знаменитости – и не изпъкваше нито с антураж, нито с охрана, нито с екзалтирани фенове. Единственото, което я отличаваше в огромното множество, движещо се като електрически заряди около павилионите, бе естествената ѝ хубост – а коя е, се сетихме по-късно, когато разглеждахме най-хубавите моменти от деня сред снимките на „Площад Славейков“.
Писък
Днес 45-годишната Макгоуън прави филмовия си дебют през 1992 г. с епизодична роля в комедията „Кроманьонецът“. Три години по-късно става по-популярна с участието си в черната комедия на Грег Араки „Обреченото поколение“, като получава награда за дебют от фестивала „Индипендънт спирит“. Големият ѝ пробив е през 1996 г. в класическия днес филм на ужасите „Писък“.
През първото десетилетие на новия век Макгоуън се насочва към телевизията, но през 2007 г. участва в двойния „Бибрутално“ на Робърт Родригес и Куентин Тарантино – години по-късно ще се окаже, че сцена със сексуално насилие в „Планета Терор“ е заснета от Родригес (с когото тогава Макгоуън има възка), след като тя вече му е казала, че е била изнасилена от Харви Уайнстийн… А на екрана в ролята на насилника е Тарантино.
В мемоарната си книга „Смела“ от 2018-а Макгоуън разказва, че Родригес ѝ е прилагал „мисловни игри“ по време на снимките на своята половина от „Бибрутално“. Актрисата споделя, че бързо му се доверила до степен да му признае, че десет години по-рано е изнасилена от Харви Уайнстийн – но това е довело само „той да се възползва от информацията срещу мен“. Според Макгоуън, сцената, написана и режисирана от Родригес по-късно, имала пряка връзка с личната ѝ история.
А „крайният акт на жестокост“ дошъл, когато двамата режисьори продали филма на „Дименшън филм“, собственост на Харви Уайнстийн.
#MeToo
Един от най-големите скандали, разтърсвали Холивуд, започна през октомври 2017 г. и продължава и до днес, без изгледи скоро да бъде разплетен напълно. Тогава „Ню Йорк Таймс“ разкри, че поне осем жени са били сексуално насилени от Уайнстийн, но после са получили различни суми пари, за да мълчат. Роуз Макгоуън е една от тях – споразумението ѝ с продуцента е за 100 хиляди долара и идва, след като е нападната от него в хотелска стая по време на фестивала „Сънданс“ през 1997 г.
Дни след първите разкрития актрисата заяви публично, че Уайнстийн се е държал непристойно с нея – обвини и Бен Афлек в лъжа заради негово изявление, че е „гневен“ за предполагаемите престъпления на Уайнстийн, но без да заяви ясно знаел ли е за тях.
„Всички вие, златни момчета на Холивуд, сте ЛЪЖЦИ – написа в Туитър тогава Макгоуън. – Всички вие знаехте.“
С времето Роуз Макгоуън се превърна в едно от лицата на движението #MeToo, уличило редица популярни лица от киното със злоупотреба с положението им спрямо жените в бизнеса. Сред най-известните предполагаеми жертви са Гуинет Полтроу, Ашли Джъд, Дженифър Лорънс, Ума Търман…
„За мен #MeToo е просто стенограма на нещо, което преди не можеше да се обсъжда публично“, каза Макгоуън в началото на март тази година.
Тя посочи още, че за нея е объркващо, че медиите наричат явлението „движение“, тъй като това будело асоциации за „хиляди жени, гонещи с вили по улиците мъже – а това наистина не е случаят“. Напротив – според активистката, това е по-скоро отговор на въпроса „Случи ли се на теб?“ – #MeToo („И на мен“, бел. ред.).
А в скорошно интервю за „Айриш Таймс“ Макгоуън даде „подходящо описание“ за себе си (и за повода да се вбеси и да бъде „катапултирана“ в челните редици на #MeToo):
„Лесно ми е да плача, лесно се смея, предполагам, че всички емоции са ми лесни. Ако наистина се разсърдя, тогава внимавай… но е нужно невъобразимо много, за да се вбеся“.
„Едновременно съм наистина меланхолична и наистина щастлива. Съществуват заедно. Имам изблици на щастие, но никога не е за постоянен период. Просто това е ръката, която съм изтеглила – казва актрисата по-късно в интервюто. На въпрос дали сега е щастлива, отвръща: – В момента имам страхове, имам неща, които ми причиняват стрес. Финансовият стрес е реален. Но като цяло в момента съм в мир със себе си.“
Вижте още: КАК ЖИВЕЕМ? ОТГОВОРЪТ НА БЪЛГАРИЯ НА ВЕНЕЦИАНСКОТО БИЕНАЛЕ
Ако не минава и ден, без да ни отворите...
Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение