Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Съд във Франция решава дали „Болеро“ на Равел има съавтор

Ако се признае искът на наследниците на Александър Беноа, „Болеро“ отново ще бъде със защитени авторски права

Портрет на Ида Рубинщайн, вдъхновителка на „Болеро“, от Валентин Серов. Репродукция: Уикипедия - Съд във Франция решава дали „Болеро“ на Равел има съавтор

Портрет на Ида Рубинщайн, вдъхновителка на „Болеро“, от Валентин Серов. Репродукция: Уикипедия

Дело за авторските права върху „Болеро“ на Равел започна във френски съд почти сто години след написването му, съобщава „Франс прес“.

Наследниците на Александър Беноа, сътрудник на Морис Равел, твърдят, че Беноа е съавтор на най-популярното произведение на композитора. Това се оспорва от Сдружението на авторите, композиторите и издателите на музика – частна компания, която управлява авторските права във Франция още от 1851 г.

Наследниците на Беноа призоваха за първи път пред съда Сдружението през 2018 г. след два отказа да регистрират родственика им като съавтор на произведението. Ако съдът реши в полза на наследниците на Беноа, „Болеро“, което стана публично достояние през 2016 г., ще бъде отново със защитени авторски права до 1 май 2039 г., тъй като Александър Беноа е починал през 1960 г.

Наследниците на Александър Беноа твърдят, че „Болеро“ първоначално е било музика за балет, създаден за Парижката опера през 1928 г.

„Музиката на „Болеро“ е написана специално за балета“, твърди Едуар Мил, адвокат на наследниците на Беноа.

Мил и Жил Веркен, адвокат на наследниците на Равел, се редуват в съда, за да представят доказателствата, които според тях показват, че „Болеро“ е дело не на един, а на няколко музиканти.

Наследниците на Беноа изтъкват като аргументи присъствието на името на техния родственик в обявите за два балета, изпълнени вечерта на премиерата на произведението на Равел през 1928 г., изявления на Луи Лалой, генерален секретар на Парижката опера, който пише във всекидневник, че Александър Беноа е „авторът“ на три представления, включително „Болеро“, и дори писмо от юридически директор на Сдружението на авторите през 80-те години, в което се споменава сътрудничеството с балетния хореограф Бронислава Нижинска.

Според известното досега, през януари 1928 г., преди да замине на турне в Северна Америка, Равел обещава на близката си балерина Ида Рубинщайн да напише балетна музика по испански мотиви. Първоначалната идея е да създаде оркестровка за сюитата „Иберия“ на Исак Албенис. След като се връща от Америка, Равел разбира, че оркестровката е дадена на испанския диригент Енрике Арбос. Така той започва да работи върху оригинално произведение – експериментална композиция от повтаряща се мелодия, която се разраства с постепенното добавяне на инструменти. Произведението е написано между юли и ноември 1928 г. Самият Равел не харесвал особено творбата си. Той казва в едно интервю:

Моят шедьовър ли? Ама, разбира се, не „Болеро“! В него няма музика…

Решението на съда се очаква на 24 юни.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС