На 8 февруари Сара Чанг ще излезе за пореден път пред българската публика. За кой път, обаче? Днес, 14 години след първата ѝ поява в София, цигуларката не помни колко пъти е идвала.
На среща с медиите ден преди концерта Чанг изрази радостта си, че ще свири за… втори път у нас. Но журналистка от БНР ѝразказа за друг, по-ранен неин концерт – с оркестъра на БНР под диригентството на Росен Миланов, на Коледа през 2004 г., когато е изпълнила „Кармен Фантазия“ от Сарасате.
„Изпълнила съм „Кармен“ на Сарасате?!“, учудено погледна гостенката към Ирена Гъделева от Радиото, припомнила ѝ забравения концерт.
Чанг сподели, че – озовавайки се в хотел нейде по света – нерядко ѝ се случва да я сепне въпросът: „Боже мой, къде се намирам?!“. Паник атака предизвиква у нея и друг въпрос: „Какво имам да свиря утре?!“.
Но дори за тревогите си Сара Чанг говори с усмивка. Така, докато обясняваше как и кой избира произведенията, които свири (агентите ѝ – които следят дали друг голям солист не е планирал същите), тя се върна на забравения от нея концерт с Росен Миланов.
„Беше по Коледа, точно преди празника – спомни си цигуларката. – Помня, че по това време Росен живееше и дирижираше във Филаделфия, откъдето съм и аз. Той ме покани да направим концерт в България и тъй като е наш семеен приятел, се съгласих. Но беше по Коледните празници и аз не бях твърде въодушевена, че ще ги прекарам далеч от дома си.
Майка ми дала тайно на маестрото коледния ми подарък и му казала да го вземе със себе си. После разбрах, че се наложило той любезно да излъже служителите на летището – когато го попитали: „Някой друг дал ли ви е нещо, за да го занесе на друг човек?“, той отговорил: „Не“. И по този начин той ми донесе коледния подарък от майка ми.“
Сара Чанг сподели съжалението си – отново с усмивка, че никой в началото не ѝ е казал, че бизнесът е голяма част от успеха на музикалната сцена. А кариерата ѝ започва на невръстна възраст – на 8-9 години.
„На годините, на които бях тогава, наивно мислех, че ако работя усърдно и свиря добре на сцената, това изчепрва всичко, което се изисква от мен – каза Чанг. – После бързо осъзнах, че не е така. Изведнъж се оказах обградена от 16 различни агенти, пиари и хора от звукозаписни компании – и разбрах, че нищо не зависи само от свиренето. Трябва непрекъснато да се показваш, да даваш интервюта, да организираш дарителски събития… Има толкова неща, които трябва да се направят, за да се случи един концерт – не стигат само репетициите. В тинейджърските си години попитах родителите си: „Защо има 600 имейла, които трябва да разгледаме? Аз мислех, че съм музикант!“. Оказа се, че това е същото като да си имаш собствен бизнес.“
Директорът на Филхармонията Найден Тодоров, който ще дирижира концерта със Сара Чанг, отбеляза, че чул за първи път името ѝ, когато бил в десети клас – и разкрива, че тогава си казал: „Някой ден…“:
„И този „някой ден“ е утре“.
На 8 февруари Софийската филхармония и Сара Чанг ще изпълнят Увертюра към операта „Кандид“ от Ленард Бърнстейн, „Годишните времена на Буенос Айрес“ от Астор Пиацола и Сюита из операта „Порги и Бес“ от Джордж Гершуин.
„Кармен Фантазия“ от Пабло Сарасате в изпълнение на Сара Чанг, но (за съжаление) не със Симфоничния оркестър на БНР:
https://youtu.be/XyG_sm0X4Ag
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение