Софийска филхармония МЕГАБОРД

Сериалът, чийто сюжет е невъзможен за разказване

„1899“ на „Нетфликс“ е странно пътешествие в пространството и времето и не се препоръчва за разсеяни зрители

Мора Франклин (Емили Бийчъм) се оказва в центъра на трудна за разплитане мистерия. Снимка: Детайл от постера на сериала - Сериалът, чийто сюжет е невъзможен за разказване

Мора Франклин (Емили Бийчъм) се оказва в центъра на трудна за разплитане мистерия. Снимка: Детайл от постера на сериала

ВНИМАНИЕ! Текстът разкрива сюжета от първия сезон на сериала „1899“!

Седем дни след премиерата на „1899“ – сериал на Баран бо Одар и Янтие Фриезе за „Нетфликс“,  разплитането на историята в сериала дава заявка, че ще продължи още много пъти по седем. Макар и неизвестни на средностатистическия зрител, имената на двамата автори вече са синоним на висококачествена главоблъсканица заради другия им общ проект – сериала „Dark“.

Осемте епизода на „1899“ няколко дни оглавяваха Топ 10 на най-гледаните продукции в „Нетфликс“ у нас, но днес сериалът е свален на второ място от „Уензди“ – за дъщерята с тъмни наклонности от семейство Адамс.

„1899“ е мистериозна кутия, пълна с множество различни персонажи, няколко сюжетни линии и тънка червена нишка, която свързва всички в едно. Никак не е лесно да се опише сюжетът, без да се издадат някои ключови детайли за по-нататъшното разбиране на историята, затова събитията може да се очертаят само бегло. Действието за персонажите се развива през 1899 г. на борда на гигантския кораб „Цербер“ по маршрута Лондон-Ню Йорк. Пътниците в него са  разделени по социален статус и с разнородния си произход представляват мини модел на планетата. Както скоро ще стане ясно, свързва ги бягството от травмиращо преживяване в миналото. Всички виждат спасението в Америка – някои от немотията, други от сенките на престъпление или предателство на близък.

Мистерията в сериала прави драматичен дебют, когато става ясно, че изчезналият „Прометей“, кораб на същата компания, пътувал по същия маршрут, се намира. Корабът призрак изпраща сигнал до „Цербер“ и капитанът на кораба Ейк Ларсен (Андреас Пичман) решава да потърси оцелели на борда. Там обаче открива повече въпроси, отколкото отговори, появяват се буболечки-навигатори, черна пирамида с влияние върху пространството и времето, както и един неочакван оцелял. Ейк, решен да открие какво се е случило на празния кораб, обръща „Цербер“ обратно към Европа. Реалността обаче изобщо не е това, което изглежда, а изчезването на „Прометей“ е само малка част от главоблъсканиците, които предстоят до последния осми епизод.

Като главен герой в наратива се отличава британката доктор Мора Франклин (Емили Бийчъм), завъртяла около себе си водовъртеж от герои, говорещи на развален английски, немски, полски, датски, испански, кантонски и португалски.

Този шарен букет от персонажи обаче не впечатлява особено критиката, която консенсусно дава 80% одобрение на сериала в „Ротън Томатоус“ (почти в толкова се измерва и ентусиазмът на публиката, зрителите му дават 77% положителни отзиви).

Макар да тръгнаха шеги, че заглавието на сериала е избрано, защото зрителят остава с 1899 въпроса след края на първия сезон, Бойд Хилтън пише в „Емпайър“, че „1899“ е „интригуващ, многопластов пъзел, който не може лесно да се постави в нито една категория, но някак си сработва“.

„Това е експертно построен пъзел, който след четвъртия си епизод отвежда зрителите на умопомрачителни места – казва Ед Пауър в британския „Телеграф“. – Не е за онези, които бързо губят интерес, или за тези, които си пускат нещо за фон. Но е за другите, които обичат добрите драматични сериали, предизвикващи и омагьосващи с идеите си. 1899 е година, която да запазите в календара си.“

Последният епизод на първи сезон завърши така, че вторият сезон е очевидно необходим. Ако се планира историята да се разгърне в повече от два сезона, историята ще достигне пълния си потенциал, отбелязва Стийв Грийн в „Индиуайър“:

„Така че „1899“ притежава изобилие от идеи и недостиг на отговори, създавайки динамика, в която успехът или провалът зависят изцяло от това кой плава на борда“.

Персонажите непрекъснато са поставени в ситуации, в които се налага да комуникират един с друг, въпреки езиковите и културни различия. Вместо да ги обогатява, това единствено подчертава колко плоски са, смята Стивън Скейф в „Слант“, който въпреки тази забележка дава оценка 4/5 на продукцията.

„Ако героите не са изпратени в преследване на следи, които да разгадаят реалността, то те се мусят в някой отдалечен ъгъл или се отдават на бурните си емоции в друг – пише критикът. – „1899“ със сигурност не е бавен и действието му преминава през сюжетни обрати и детайли от живота на персонажите и то толкова бързо, че зрителят няма време да установи връзка с героите. Всички на борда непрекъснато се разделят на групи, но скоростно изоставят различията зад гърба си.“

Тезата за бързото развитие не се споделя от останалите специалисти:

„1899“ представя много идеи – пътуване в пространствено-времевия континуум, тайни портали, зловещи деца и щипка политики в подкрепа на мигрантството, но темпото е по-различно от всяка научно-фантастична продукция“, отбелязва Лейла Латиф в „Гардиън“, която в крайна сметка определя сериала като „агония“, „болезнено бавен, суров, тъп и потискащ“ и му дава само 2/5 звезди.

„1899“ e най-скъпият немски сериал до момента – бюджетът му е най-малко 60 млн. долара, според източници на някои медии. Иновативен е не само с идеите си, но и заради процеса на продукцията – снимките протичат на локация в Лондон и във виртуално студио в Потсдам, Германия, което превръща сериала във визуално пиршество. Вместо на голям зелен екран, актьорите играят на фона на гигантски LED екрани, пресъздаващи атмосферата на сцената, което решава и проблема с тежките визуални ефекти. По същия начин е заснет и сериалът „Мандалореца“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах