Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Скица, смятана за груба имитация на Рембранд, се оказа оригинал

„Издигането на кръста“ е стояла 100 години в ъгъла на музей в Хaгa

Няколко изследвания в две различни институции са доказали автентичността на скицата с маслени бои. Снимка: „Бредуис“ - Скица, смятана за груба имитация на Рембранд, се оказа оригинал

Няколко изследвания в две различни институции са доказали автентичността на скицата с маслени бои. Снимка: „Бредуис“

Скица с маслени бои, дълги години забутана в ъгъла на хагски музей като лоша имитация на Рембранд, бе „преоткрита“ и се оказа оригинал, съобщава „Гардиън“. „Издигането на кръста“ на холандския майстор е датирана от 1640 г., но в продължение на eдин век е била смятана за дело на някой от последователите на художникa. Произведението се намира в музея „Бредуис“ в Хага и има интересна история.

Творбата за първи път попада в колекцията на музея през 1921 г. от самия Абрахам Бредиус – куратора, който дава името на институцията. Той я придобива с пълната увереност, че разполага с оригинал, но след няколко изследвания нa експерти през годините констатацията е, че това е само „груба имитация“. Следват години, в които скицата остава пред публиката, но е изложена в непрестижен ъгъл на музея.

Това ще се промени, след като на 3 ноември стана ясно, че „Издигането на кръста“ е оригинал.

„Качеството на детайлите е толкова добро, че не може да има съмнение, че става дума за Рембранд“, коментира Йоханеке Верхаве, реставратор на произведението.

В начинанието му помага Йерун Гилтай, бивш главен куратор на творби на стари майстори в ротердамски музей, който пръв проявява съмнение, докато събира информация за своя книга, посветена на Рембранд.

„Разглеждах произведението отново и отново, движението на четката… Брилянтно е“, коментира Гилтай, цитиран от „Франс Прес“.

Тъкмо мазките на четката и „липсата на детайли“ са първият аргумент на експертите да отхвърлят произведението като имитация.

„Трябва да имаме предвид, че все пак говорим за скица с маслени бои – уточнява Гилтай. – Рембранд обичайно е много прецизен и фин, но тази скица е много груба. Причината е, че това е подготовката му за друга картина, тук си е подготвял композицията, груба идея как би изглеждала реалната картина.“

Завършеното произведение също носи заглавието „Издигането на кръста“. Датирано е около 1633 г. и в момента се намира в музея „Стара пинакотека“ в Мюнхен.

Завършената картина „Издигането на кръста“. Снимка: Уикипедия

Скицата е сканирана с инфрачервена светлина и преминава през рентген, за да разкрие интересните си елементи, обяснява реставраторът Верхаве:

„Изследването показа, че скицата има няколко промени, направени от самия художник по време на рисуване, което доказва, че композициятa е била творчески процес. Художникът е променял решението си, докато е работил и очевидно не е копирал друга картина“.

Допълнителни изследвания, проведени в „Рейксмузеум“ в Амстердам, констатират, че движението на четката отговaря на стила на Рембранд, няма отклонение и в използваните материали.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg