След годината на Леонардо настъпва годината на Рафаело

Няколко изложби се подготвят за 500-годишнината от смъртта на ренесансовия майстор през 2020-а - най-голямата ще бъде в Рим

Важно място в юбилейната година ще бъде Пинакотека „Амброзиана“ в Милано, където наскоро завърши реставрацията на големия подготвителен проект на Рафаело за ватиканската фреска „Атинската школа” (1509). - След годината на Леонардо настъпва годината на Рафаело

Важно място в юбилейната година ще бъде Пинакотека „Амброзиана“ в Милано, където наскоро завърши реставрацията на големия подготвителен проект на Рафаело за ватиканската фреска „Атинската школа” (1509).

След поредица от изложби, посветени на 500-годишнината от смъртта на Леонардо да Винчи, най-голямата от които се открива тази есен (24 октомври 2019 – 24 февруари 2020 г.) в Лувъра, догодина светът очаква 500-годишнината от смъртта на друг велик ренесансов майстор – Рафаело Санти.

Рафаело умира в Рим, където пребивава последното десетилетие от живота си. В този период той получава по-голямата част от поръчките си от папата. Майстор на портретите и образите на мадони, Рафаело е сред тримата титани на Зрелия Ренесанс наред с Леонардо и Микеланджело.

За разлика от двамата си колеги-конкуренти, доживели до старост, Рафаело умира на 37 години – на 6 април 1520 година. Широката публика е запозната с лицето му от ранните автопортрети, изпълнени с младежка енергия. В родния град на художника, Урбино, юбилейната изложба „Рафаело и неговите приятели от Урбино” ще бъде открита през октомври тази година. В Националната галерия „Марке” ранното творчество на Рафаело ще бъде представено в контекста на произведения на други живописци, работили в двора на херцога на Урбино.

Изложби, посветени на годишнината

И както винаги, в навечерието на годишнини на прочути художници, между световните музеи започна борба за правото да покажат техните забележителни творби, отбелязва „Art Newspaper“.

Така или иначе най-важната изложба в юбилейната година ще се проведе в Рим в двореца „Куиринале“ – бивша папска резиденция, днес галерия, ръководена от италианското Министерство на културата. Това изложбено пространство зависи изцяло от заемането на експонати от други колекции. Изложбата на Рафаело (от 5 март до 14 юни 2020 г.) е организирана съвместно с галерия „Уфици“ във Флоренция, откъдето идват основните картини. Все още не е известно точно кои произведения ще напуснат Флоренция, за да заминат за Рим. В „Уфици” се пазят картини като „Автопортрет” на Рафаело (1504–1506), започнат, когато художникът едва е навършил 20, двойни портрети на Аньоло Дони и неговата съпруга Мадалена Строци (1504–1507), „Мадона и щиглец” (около 1506 г.).

Друго важно място през юбилейната година ще бъде Пинакотека „Амброзиана“ в Милано, където наскоро завърши реставрацията на големия подготвителен проект за ватиканската фреска „Атинската школа” (1509). Работата беше върната сред експонатите през март тази година.

Що се отнася до други страни, очаква се изложба на майстора да бъде показана догодина в лондонската Национална галерия, в която се намират 11 творби на Рафаело, но още няма официални съобщения по този въпрос. Друга важна институция в английската столица, музеят „Виктория и Албърт”, ще се съсредоточи върху седем огромни проекта за гоблени със сцени от деянията на апостолите Петър и Павел, които са в постоянната експозиция.

Лувърът не планира специална изложба, посветена на Рафаело, но готви експозиция с произведения от италианския Ренесанс под заглавието „Тяло и душа. Скулптурата в Италия от Донатело до Микеланджело. 1460–1520”, която ще бъде открита през пролетта на 2020-а. Подробностите ще бъдат обявени по-късно, но музеят разчита да получи важни експонати от италиански колекции.

По-рано тази година избухна дипломатически скандал между Франция и Италия, когато, противно на постигнатите споразумения, галерия „Уфици” отказа да потвърди съгласието си да изпрати редица произведения на Леонардо за изложбата в Лувъра. Очевидно конфликтът бе решен и миналия месец президентите Еманюел Макрон и Серджо Матарела се срещнаха във френския град Амбоаз, където през 1519 г. умира Леонардо, за да почетат заедно паметната дата. Въпреки това, все още не е известно ще пристигнат ли в Париж легендарният „Витрувиански човек” от Галерия „Академия“ във Венеция и скица за автопортрет от Кралската библиотека в Торино.

Предвид проблемите на Лувъра с произведенията на Леонардо от италиански музеи, преговорите за френската подкрепа за годината на Рафаело в Италия, без съмнение, няма да са лесни.

Вижте още: ТРУДНОСТИ СЪС СЪБИРАНЕТО НА ПРОИЗВЕДЕНИЯ НА ЛЕОНАРДО ЗА ИЗЛОЖБА В ЛУВЪРА

Bookshop 728×90