Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

След голия акт и ареста: Вие сте лицемери

Експертите харесват голотата в изкуството, но не я разпознават в реалния свят, констатира художничката Дебора де Робертис, която реши да се снима като проститутката Олимпия в ерата на айфона

Още в своето време картината на Едуар Мане с проститутката Олимпия предизвиква скандал. Сега той е пресъздаден от художничката Дебора де Робертис. - След голия акт и ареста: Вие сте лицемери

Още в своето време картината на Едуар Мане с проститутката Олимпия предизвиква скандал. Сега той е пресъздаден от художничката Дебора де Робертис.

Пърформънс артистката Дебора де Робертис обеща да продължи да прави изложби с голото си тяло. Нейният художествен акт да се съблече и да имитира позата на проститутката Олимпия в прочутата картина на Едуар Мане доведе до почти двудневен престой в ареста.

31-годишната художничка бе освободена, след като парижки съдия отхвърли обвиненията в непристойно поведение на публично място, разказва британският „Гардиън“.

„Исках да представя модела от картината, но в съвременна обстановка – обясни Де Робертис, след като излезе от ареста. – Но пазачите притичаха и ме покриха, а след това застанаха пред мен, за да скрият голотата ми от посетителите на музея.

С мен имаше няколко приятели като фалшива публика, за да създадат мизансцен, който да ръкопляска, ако нещо се обърка. Но други зрители сред истинските посетители също ме аплодираха. Пазарите опитваха да опразнят залата, но не всеки искаше да излезе.“

След като Де Робертис опитала да продължи пърформънса си, музейният персонал поискал тя да се облече. Когато отказала, те повикали полицията, а пристигналите органи на реда я задържали.

Вече свободна, художничката обвини парижкия музей д’Орсе, където в момента продължава изложбата „Великолепие и нищета: Проституцията в периода 1850-1910“, в „пълно лицемерие“:

„Музеят е доволен да показва голота, когато това води до стимулиране на хора да дойдат да видят експозицията, дори се прожектират порнографски филми. Но когато става дума за съвременно художествено изпълнение като моето, не го разпознават като изкуство и го цензурират. Те харесват голотата в изкуството, просто не искат да се движи. Не разбирам как може да имаш подобен род изложба, ако не си подготвен да изследваш голотата в реалния свят.“

Де Робертис има история в провокирането на д’Орсе. През май 2014-а тя позира, излагайки гениталиите си пред творбата „Произходът на света“ на Гюстав Курбе, досущ като изобразените на картината.

„И в двата случая избрах произведения на изкуството, заради които в тяхното време е избухнал скандал в обществото, така че друг аспект на това, което правя, е да пресъздам този скандал – но в съвременен контекст – казва Де Робертис. – Сега исках да се види моделката Олимпия в ерата на айфона.“

Адвокатът на художничката пък коментира, че арестуването на творци и хвърлянето им зад решетки праща „изключително негативно послание“. По думите му, музеят д’Орсе организира тази и други изложби, съдържащи голи изображения, а техни рекламни постери са из цял Париж.

„Значи, те са щастливи да ползват голотата като маркетингов трик, но отказват да видят гол артист като изкуство – твърди защитникът ѝ. – Дебора де Робертис е художничка. Тя просто си върши работата. Направи пърформанс и се оказа в ареста. Трябва да се запитаме какво въздействие има този тип цензура върху креативността на творците – ако над тях със страшна сила виси строгостта на закона?“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90