В България като че ли става практика да бъдат отстранявани най-успешните театрални директори. В два от най-харесваните столични театри се работи под силен стрес заради предстоящата смяна на началниците им. Народния и „199“ подлежат на конкурс, защото мандатите на шефовете им изтекоха. Това се случва в разгара на криза, каквато театърът никога не е преживявал. В момента българската култура се опитва да съществува при най-ниския си бюджет за всички времена – под 0,5% от държавния бюджет!
Първата ни трупа ще се раздели с Павел Васев, независимо, че той е може би най-добрия арт мениджър у нас. През месец април Васев навърши годините за пенсиониране, а и мандатът му приключи на 4 януари. Вместо да го поканят да остане начело на Народния като постоянен временно управляващ, от Министерството на културата са го помолили да ръководи театъра до края на годината, когато ще обявят конкурс за мястото му. От постъпването на Васев в Народния зрителите са нараснали със 125%, а приходите – със 115%! Но цифрите този път очевидно нямат никакво значение за чиновниците в Министерството.
Павел Васев напуска трупата огорчен, защото проблемите на културата и по-специално театъра са последна грижа за властта. През последната година Министерството на финансите бави разплащанията в сценичните изкуства с месеци, в Народния театър се е стигало дотам директорите да плащат от джоба си разходите за декори и костюми на представленията. Всички усилия на Васев да се справи с проблемите срещат стена в Министерството на културата.
„Няма с какво повече да помогна на колегите си в тяхната ежедневна битка за оцеляване, защото това тяхното е битка за оцеляване, не е нещо нормално, – каза Васев пред „Площад Славейков“. – Българската култура върви към все по-голяма минимализация. С всеки изминал ден се чудят как да намалят средствата за култура. Аз лично в такъв процес няма какво да правя. Аз не можах да осигуря адекватен бюджет за работа на Народния театър. Ще се явят други, по-млади хора, които ще има други качества на аргументите, друг подход, друго разбиране и ще успеят, сигурен съм“.
Театрали твърдят, че ако Павел Васев не може да овладее тази арт катастрофа, никой друг не би могъл.
В „199“ Ани Монова се бори със същите проблеми, но стиска зъби. Тя пое един от най-малките театри в София след смъртта на директора Валентин Стойчев. Монова постъпи там преди 15-ина години като артистичен секретар и постепенно стана дясната ръка на Стойчев, който създаде марката „199“ – пространство за най-качествените камерни форми на театър у нас. Преди да си отиде, Вальо Стойчев й остави договори за представления за 2 години напред. Но вече 7 години тя води изключително успешно неговата арт политика. Резултатите от нея са логични – тази година Театър „199“ получи 2 номинации и една награда „Икар“, а за „Аскеер“ получи най-много номинации – 6 в 5 категории, и в крайна сметка грабна 2 статуетки. Но успехът явно не е основание да не подлагат Монова на конкурс.
Както знаем, в конкурсите за директори в културата състезание няма. Победителят винаги е избиран предварително от министъра. Не, че той не би могъл просто да назначи избраните за началници. Но за всеки държавен чиновник е много по-удобна формулата „конкурс чрез комисия“, защото така избягва отговорност при провал.
Конкурсите за директор на Народния театър и „199“ също са формални. И Васев, и Монова се справят повече от добре и със сигурност могат да бъдат оставени да работят. Но много вероятно е да бъдат жертвани, за да отклонят вниманието от тежките финансови драми в културата. Артистите ще чакат новите началници да разрешат паричните им проблеми. Но пари в културата надали ще потекат.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение