Сопрано отказва да пее в „Арена ди Верона“ заради блекфейс

Енджъл Блу не иска да излезе в „Травиата“ заради „унизителното и архаично“ гримиране на бели певици с черен грим

Анна Нетребко със сценичния грим за „Аида“ във Верона. Снимка: Инстаграм - Сопрано отказва да пее в „Арена ди Верона“ заради блекфейс

Анна Нетребко със сценичния грим за „Аида“ във Верона. Снимка: Инстаграм

Сопраното Ейнджъл Блу отказва да изпълнява в италиански оперен спектакъл в „Арена ди Верона“ заради употребата на блекфейс в друга продукция, представена на същата сцена. Блу няма да изпълни ангажимента си да пее като Виолета в „Травиата“ в две представления – на 22 и 30 юли, защото оперният театър представил „Аида“ на Верди по-рано през годината и лицето на един от белите участници в спектакъла било боядисано в черно, за да се въплъти в чернокож персонаж, съобщава „Холивуд Рипортър“.

Практиката с боядисването на лицето в друг цвят е „архаична, обидна, унизителна и направо расистка“, коментира Ейнджъл Блу в профила си в Инстаграм. В съвремието блекфейс продължава да се използва в сценичните изкуства, но все по-рядко, след като чернокожи активисти обърнаха внимание, че това обезчовечава чернокожите и налага расови стереотипи.

„Нека бъда напълно ясна – пише Блу в Инстаграм. – Употребата на блекфейс, независимо дали е под артистичен или друг предлог, е дълбоко погрешна практика, базирана на архаични сценични традиции, които нямат място в съвременното общество. Това е обидно, унизително и направо расистко. Не мога с чиста съвест да се обвържа с институция, която продължава тази практика.“

От театъра разпространиха изявление, в което канят Блу на разговор и отбелязват, че „нямат причина, нито намерение да обиждат или да безпокоят нечия чувствителност“. Спектакълът „Аида“ не е нов, се изтъква още, и е базиран на версията на Франко Дзефирели от 2002 г. Освен това уговорката Блу да участва в „Травиата“ е постигната преди почти година, допълват от институцията.

„Ейнджъл Блу съзнателно прие ангажимента да пее в „Арена ди Верона“, въпреки че характеристиките на „Аида“ на постановката на Дзефирели от 2002 г. са добре известни – се казва в изявлението от театъра. – Всяка страна има различни корени и културните и социални структури са се развивали по различни пътища в исторически и в културен план. Чувствителността и подходите към една и съща тема широко варират в различни части на света. Често до общи убеждения се стига само след години на диалог и взаимно разбирателство.“

От Фондация „Арена ди Верона“ отбелязват дипломатично, че протестът на Ейнджъл Блу вероятно ще задълбочи разбирането между културите и ще образова италианската публика. В изявлението се подчертава още и необходимостта от диалог „в опит да се разбере гледната точка на другия, от уважение към съзнателно поетите артистични задължения“.

„Противопоставянията, осъдителните преценки, поставянето на етикети, отказът от диалог само подхранват културата на контрастите, която ние напълно отхвърляме“, завършва позицията на институцията.

Това не е първият път, в който „Аида“ получава подобни критики – с черен грим на лицето са излизали сопрано певиците Людмила Монастирска и Анна Нетребко. Продукцията не може да бъде променена, тъй като „нямаме нова продукция и докато това е така, ние следваме този филологически подход“:

„Трябва да уважаваме историческата истина“, казват от театъра пред „Опера Уайър“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах