Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Спасението на „Игра на тронове“

Оригиналният пилотен епизод на сериала бил „истински боклук“. За щастие, бил презаснет

Никога няма да видим пълната оригинална пилотна серия, но ново интервю ни дава по-добра представа защо тя е била толкова ужасна. - Спасението на „Игра на тронове“

Никога няма да видим пълната оригинална пилотна серия, но ново интервю ни дава по-добра представа защо тя е била толкова ужасна.

Създателите на „Игра на тронове“ Дан Вайс и Дейвид Бениоф са били доста прями в миналото, когато се е говорило за оригиналната пилотна серия на сериала. Консенсусът им? Не е била никак добра, разказва „Венити Феър“. Пълното видео така и никога не е пуснато публично, въпреки че някои улики – като мистериозните руси коси на Теон и Тирион – остават в епизода, който е излъчен. След поредица от презаснемания, нови кастинги и всъщност изграждане на нов епизод от пепелта, Вайс и Бениоф постигат успех. Никога няма да видим пълната оригинална пилотна серия, но ново интервю ни дава по-добра представа защо тя е била толкова ужасна.

Джон Огъст и Крейг Мейзин са сценаристи, а в случая с Мейзин – и лични приятели на Вайс и Бениоф. В онлайн предаването си „Скриптноутс“ тази седмица двамата заговориха за сценария на пилотния епизод. Мейзин всъщност дори имал възможността да го гледа (режисиран от Том Маккарти, номиниран в момента за Оскар със своя „Спотлайт“). Бил помолен и за мнение.

„Да ги наблюдавам как гледат оригиналния пилотен епизод беше едно от най-болезнените изживявания в живота ми – каза в предаването Вайс. – Когато свърши, Крейг каза: „Хора, имате голям проблем“.“

Дали проблемът е бил моментът, в който умира братът на Нед? Или представянето на Дженифър Ел като Кейтлин Старк? Лунатичната, претрупана смърт на Джон Арин? Или може би фактът, по думите на Бениоф, че „никой (от нашите приятели) не разбра, че Джейми и Церсей са брат и сестра – основен сюжетен елемент, който някак не е бил установен“.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Всъщност, всяко от тези неща.

„Водих си бележки – разказа Беньоф. – Помня как в жълтия ми бележник с големи букви изписах „ГОЛЯМ ПРОБЛЕМ“. Мислих само за това цяла нощ. Крейг всъщност нямаше гениални идеи с изключение на една: „променете всичко“.“

Това и направили – променили всичко. Въпреки че някои оригинални части били запазени – например никога няма да видите Санса и Кейтлин в един и същ кадър, тъй като авторите сменили Ел с Мишел Ферли. Вайс и Бениоф презаснели около 90% от пилотния епизод. В крайна сметка името на Том Маккарти дори не било поставено на финалния продукт – като негов режисьор е посочен Тимъти Ван Патън, който работи и по втората серия. Тогава Маккарти заявява:

„Влязох в началото на проекта, но след това те смениха актьори, смятам, че размислиха. Знаете ли, те имат велика книга пред себе си, премислили са как искат да подходят към нея, как да я претворят на екран. Промениха някои локации, свършиха много работа, след като аз напуснах. Иска ми се да мисля, че имах известно влияние към проекта, но не смятам, че голямата част от него е моя“.

Преживяването се оказва решаващо за Маккарти – и той заявява, че повече няма да режисира телевизионни проекти. Пет години по-късно все още спазва решението си.

Крейг Мейзин нарича направените от Вайс, Бениоф и Ван Патен промени – истинско чудо:

„Никога няма да забравя премиерата на първия сезон. Започнах да го гледам скептично: „Да видим каква са я свършили“. Седях, гледах как серията се разгръща и бях изумен. Изумен. Спомням си съвсем ясно как излязох и казах [на Вайс и Беньоф]: „Това е най-голямото спасение в историята на Холивуд“. Те не просто бяха обърнали нещо лошо в наистина добро. Бяха спасили истински боклук и го бяха претворили в нещо брилянтно. Това никога не се случва“.

Съществуващата пилотна серия е солиден пример за това как да се представи богата и сложна вселена елегантно и с хумор и драма. Малко сцени, които едновременно изграждат персонаж и показват общи идеи – като кратката, в която Кейтлин Старк и Майстер Лувин обсъждат как да подготвят Зимен хребет за гостите си – помагат да се постави плът върху скелета на вече интригуваща история.

И така, след почти пълната преработка на началото на „Игра на тронове“, сериалът става все по-популярен. Дали щеше да е така и при „отвратителен“ пилотен епизод и щяхме ли сега с нетърпение да чакаме края на април, когато тръгва новият сезон? Едва ли може да се отговори – но може би трябва да сме благодарни на Крейг Мейзин за отчитането на „големия проблем“…

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах