Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

„Цепелин“ на съд за плагиатство за „Стълба към небето“ (видео)

Съществени прилики с началните акорди на парчето Taurus на група „Спирит“

Съдебно жури ще решава дали Плант и Пейдж ще носят отговорност за нарушаване на авторските права, защото песента им Stairway to Heaven и инструменталът Taurus от 1967 г. на групата „Спирит“ звучат достатъчно сходно.  - „Цепелин“ на съд за плагиатство за „Стълба към небето“ (видео)

Съдебно жури ще решава дали Плант и Пейдж ще носят отговорност за нарушаване на авторските права, защото песента им Stairway to Heaven и инструменталът Taurus от 1967 г. на групата „Спирит“ звучат достатъчно сходно.

Вокалистът на „Лед Цепелин“ Робърт Плант и китаристът на групата Джими Пейдж ще се изправят пред американски съд по обвинение в кражба на началните акорди от тяхната класика от 1971 г. Stairway to Heaven (Стълба към небето), съобщава „Ройтерс“. В решение от петък, районният съдия Гари Клауснер в Лос Анджелис обяви, че съдебно жури ще решава дали Плант и Пейдж ще носят отговорност за нарушаване на авторските права, защото песента им и инструменталът Taurus от 1967 г. на групата „Спирит“ звучат достатъчно сходно. Заседанието на съда е насрочено за 10 май.

Делото е заведено от Майкъл Скидмор, довереник на покойния Ранди Улф, известен също като Ранди Калифорния, китарист на „Спирит“ и композитора на Taurus. Скидмор твърди, че Пейдж се е вдъхновил да напише Stairway to Heaven за „Лед Цепелин“, след като чул „Спирит“ да изпълняват Taurus, докато двете групи били заедно на турне през 1968 и 1969 г., но Улф никога не е получил признание за това.

Ответниците смятат, че като автор на песни Улф не е имал претенции за авторски права, а акордовите прогресии са толкова клиширани, че не заслужават защита на авторски права. Но според съдията, журито е открила достатъчно „съществени“ прилики между първите две минути на Stairway to Heaven и Taurus, което според него са „може би най-разпознаваемите и важни сегменти“ в песните.

„Макар да е вярно, че низходящи хроматични прогресии от четири акорда се срещат постоянно в музикалната индустрия, приликите тук надхвърлят тази основна структура – твърди съдията. – Това, което остава, е субективна преценка на „концепцията и чувството“ на двете творби… задача, която е по-подходяща за жури, отколкото за съдия.“

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Клауснер отхвърли исковете срещу басиста на „Лед Цепелин“ Джон Пол Джоунс и „Уорнър мюзик груп“. Той уточни, че доверителят може да получи само 50% от всички присъдени обезщетения, позовавайки се на договор от 1967 г., подписан от Улф.

„От наша гледна точка, в този случай главното е да се даде признание там, където се дължи такова – ние сега поправяме тази несправедливост“, заяви Франсис Малофи, адвокат на Скидмор.

Според жалбата, през 1997 г. Улф се е оплакал от приликите на песните в интервю, малко преди да се удави в Тихия океан, докато опитвал да спаси сина си.

Stairway to Heaven е песен от неозаглавения четвърти албум на „Лед Цепелин“, обикновено наричан Led Zeppelin IV.

Чуйте Stairway to Heaven:

А ето и сравнение между акордите между двете песни:

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах