Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

„Стълба към небето” спечелила 562 млн. долара

Джими Пейдж и Робърт Плант влязоха в съда по дело за плагиатство, с иск за обезщетение от 40 млн. долара

„Стълба към небето“ е създадена от Робърт Плант и Джими Пейдж. Снимка: ЕПА/БГНЕС - „Стълба към небето” спечелила 562 млн. долара

„Стълба към небето“ е създадена от Робърт Плант и Джими Пейдж. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Джими Пейдж и Робърт Плант от „Лед Цепелин” влязоха в окръжния съд на Лос Анджелис на 15 юни, за да защитят авторството си на Stairway To Heaven („Стълба към небето”) – една от най-популярните песни в историята на рок музиката. Както знаем, те са обвинени, че са откраднали встъпителната част на парчето от Taurus, запис от 1967 г. на групата „Спирит”.

Ако някой се чуди до какво се опитват да се доберат наследниците на Ранди Калифорния – починалия композитор на Taurus, които претендират за признаване на авторство върху първата част от Stairway To Heaven, нека видим какви приходите е заработила песента. Според Bloomberg Businessweek, до 2008 г. Stairway To Heaven е донесла приходи от 562 милиона долара. Ищецът търси авторски възнаграждения и други компенсации за около 40 милиона долара, съобщава Би Би Си.

Пред съда вчера Пейдж свидетелства, че за първи път е чул Taurus едва преди няколко години, когато в YouTube и социалните мрежи започнали да се появяват сравнения между двете парчета.

„Сигурен съм, че преди това не бях чувал тази песен – каза той. – Тя бе напълно непозната за мен.”

Пейдж призна, че притежава няколко албума на „Спирит” и си спомни конкретно, че си е купил два от тях, в които обаче парчето Taurus не присъства. По време на разпита той си спомни още, че е собственик и на копие от едноименния дебютен албум на групата, в която се появява въпросния запис, но не успя да се сети как той е станал част от колекцията му. А личната му музикална сбирка съставлява 4329 плочи и 5882 CD-та.

Пейдж даде показанията си в съдебна зала, пълна с журналисти, фенове и други любопитни наблюдатели. Музикантът носеше със себе си калъф за китара, което събуди очаквания, че ще изсвири обсъжданата част от песента – но това не се случи.

Ищецът в делото, Майкъл Скидмор, който представлява наследниците на Ранди Калифорния, твърди, че Пейдж или певецът Робърт Плант са чули Taurus в края на 60-те и са я изкопирали в Stairway To Heaven.

По време на изслушванията в сряда, адвокатът на Скидмор наричаше Пейдж „студиен музикант” и „предполагаемият композитор” на „Стълбата…”, и заяви, че групата е станала популярна, като си и присвоявала музика от други хора. Но бе многократно прескънат – около 50 пъти – от съдията заради въпроси и изказвания, които нямат отношение към делото.

Голяма част от показанията бяха свързани с първото турне на „Лед Цепелин” в Америка през декември 1969-а, когато те имат общ концерт със „Спирит”. Според Пейдж „Цепелин” са свирили първи и след това веднага са отпътували за Сиатъл и не са имали възможност да чуят изпълненията на „Спирит”. Той дори не знаел, че след тях ще свирят „Спирит”:

„Мислех, че подгряваме „Ванила Фъдж”.“

„Лед Цепелин” имат уредени няколко подобни спора за авторски права, свързани с песните Whole Lotta Love и Dazed and Confused, но съдията забрани на адвоката на ищеца да използва за доказателство примери от тези случаи.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90