Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Стефан Цанев влиза с несъществуващ кон в Сатирата

Репетират новата му пиеса - епизод от дълго играната „Конят на Александър Велики“, сега разработен като самостоятелно произведение

Стефан Цанев лично присъства на първия репетиционен ден на „Мистерия с кон“. Снимка: Сатиричен театър - Стефан Цанев влиза с несъществуващ кон в Сатирата

Стефан Цанев лично присъства на първия репетиционен ден на „Мистерия с кон“. Снимка: Сатиричен театър

Нова и непоставяна досега пиеса на Стефан Цанев влиза в афиша на Сатиричния театър. Озаглавена е „Мистерия с кон“ и писателят е присъствал лично на първия репетиционен ден миналата седмица.

Комично-трагичната история е свързана с истинско преживяване на автора ù.

Преди години минах през някакво запустяло село и там ми разказаха странна история. Няколко самотни изоставени старци се скарали в кръчмата за някакъв кон и се намушкали един друг със стара кавалерийска сабя. Единственият оцелял свидетел обаче твърдял, че не е имало никакъв кон, а само четири конски петала и че старците са се избили един друг заради въображаем, несъществуващ, измислен кон.

За съжаление, оцелелият свидетел бил умствено неадекватен и се предполага, че тази история е плод на болното му въображение. Труповете на старците обаче били истински, сабята – също“ – разказа Стефан Цанев пред „Площад Славейков“.

Този сюжет е бил включен като единичен епизод в пиесата му „Конят на Александър Велики“, поставяна преди 20 години в Театър „София“. Сега историята със старците в кръчмата е разработена от него като самостоятелно произведение с пълноценно развити образи.

Пиесата се играе в Анкара от 2021 г. в превод на Хюсеин Мевсим, миналата година бе поставена в Измир. Новата постановка ще бъде първата на българска сцена.

Драматургът сподели пред „Площад Славейков“ част от спомените, които предизвиква у него процесът по поставянето на новата му пиеса точно в Сатиричния театър:

Първата репетиция на моя пиеса в Сатиричния театър ме върна повече от половин век назад – от 1967 до 1971 г. аз бях драматург на Сатиричния театър, тогава театърът бе в легендарния си апогей, в пълната си сила блестяха звездите Георги Калоянчев, Стоянка Мутафова, Нейчо Попов, Георги Парцалев, Константин Коцев, Татяна Лолова, Невена Коканова, Григор Вачков, Никола Анастасов… От сцената се чуваха силни, остри и свободни думи, Сатиричният театър наистина беше сатиричен!

Това се зловидя на властите, обявиха театъра за „змийско антипартийно гнездо“ и нанесоха върху него разгромяващ удар – уволнен бе директорът Желчо Мандаджиев, прогонен бе режисьорът Методи Андонов, поставил петте от изброените по-долу спектакли, уволнен бях и аз – за допускане на „идеологически вреден репертоар“. Проблематични бяха спектаклите на „Суматоха“ от Радичков, „Смъртта на Тарелкин“ от Сухово-Кобилин, „Големанов“ на Ст. Л. Костов, „Ревизор“ на Гогол, „Старчето и стрелата“ на Никола Русев, „Мистерия буф“ на Маяковски… Спектаклите един след друг бяха свалени от сцената и от сатиричен театърът стана комедиен.“

Режисьор на постановката е Анастасия Събева, музиката е на Асен Аврамов, а сценографията – на Елена Нацариду.

Участват актьорите Александър Григоров, Георги Спасов, Елена Атанасова, Кирил Ефремов, Светлозар Начев и Теодор Елмазов.

Премиерата на „Мистерия с кон“ ще бъде на 11 април.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg