Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Странната история на един портрет, приписван на Бенвенуто Челини

Би Би Си Радио 3 разказва за картина, купена за 3 200 евро, и за опитите на собственика ѝ да я продаде за 107 млн. евро

Картината, купена от Насобин от провансалско село, за която твърди, че е автопортрет на Челини. Снимка: Фондация „Тамойкин арт“ - Странната история на един портрет, приписван на Бенвенуто Челини

Картината, купена от Насобин от провансалско село, за която твърди, че е автопортрет на Челини. Снимка: Фондация „Тамойкин арт“

Историята на тази картина е готов сюжет за киното – в нея има шедьовър на изобразителното изкуство, купен от френски магазин за джунджурии, мистериозни руски посредници, още по-мистериозна продажба на арабски купувачи в сделка за 107 млн. евро и група международни експерти, избягващи въпросите за автентичността на произведението.

И това е само началото на дългата история на един портрет, открит от руския козметичен предприемач Олег Насобин в провансалско село през 2005 г., пише „Арт Нюзпейпър“. Купена за 3200 евро, картината – оказва се – крие послание в единия си ъгъл, забелязано от собственика чак когато сваля рамката.

„Глава на човек, Бенвенуто Челини“, гласи надписът.

Собственикът Насобин решава, че автопортретът действително е създаден от големия италиански скулптор, бижутер, живописец и музикант от Ренесанса, въпреки че картината притежава немалко белези, че е рисувана по-късно, а надписът е на френски, а не на италиански.

Необичайната история на картината е превърната в радио поредица от десет части – „Кръв и бронз“, която предстои да бъде излъчена между 22 март и 2 април по Би Би Си Радио 3. След 2 април поредицата може да бъде намерена в платформата Би Би Си Саундс, където слушането е безплатно срещу регистрация.

Човекът, решил да разкаже за първи път пред широката публика перипетиите на картината, е Джери Бротън, професор по ренесансови науки в университета „Кралица Мери“ в Лондон.

Разказът му започва от собственика. Според руските медии Насобин е колекционер, актьор, блогър и публицист. През 2017 г. той участва в британския сериал „МакМафия“; дълги години поддържа козметичната линия „Green Mama“ във Франция; автор е на трилъра „Бенвенуто: мистерията на една картина“, който поставя в жанра документална литература.

Между разностранните си занимания Насобин намира време да поръча на екип от експерти да потвърди автентичността на произведението. Сред тях са пенсионираният арт дилър Ричард Дейвид, работил като експерт по антики, бижута и произведения на изкуството към съд в южна Франция, той издава сертификата, че портретът е от XVI век; Раул Перо, френски академик, изследвал чертите на лицето от портрета, и Сара Уолдън, британска реставраторка, която потвърждава, че творбата „несъмнено“ е от XVI в. Експертите, с изключение на Перо, приемат да дадат мнение за картината пред „Арт Нюзпейпър“, но впоследствие прекъсват комуникацията с медията, когато ги питат могат ли да обяснят как са стигнали до заключенията си.

През 2007 г. Насобин свиква пресконференция, за да представи своето откритие пред света. Тогава оценява картината на 60 млн. евро, но остава разочарован от липсата на интерес. Единствено „Дейли Телеграф“ публикува статия по въпроса.

Насобин твърди, че с помощта на посредници през 2018 г. изпраща картината на Михаил Тамойкин, не по-малко интересна особа. Статия в страницата на „The Russia & America Goodwill Association“ от 2016 г. разказва за случай, в който Тамойкин „е отвлечен и заплашван с пистолет в центъра на Киев, окован и довлечен до автомобил, закаран до лодка, където е бит и измъчван“. Успял да се измъкне, продължава историята, като скочил в реката и преплувал 12 км до брега. Предположението защо му се случило всичко това е, че „сам успява да предотврати може би най-голямата нелегална продажба на антични златни артефакти в света, струващи над половин милиард долара. Организирана е от корумпирани високопоставени украински представители, полицаи и организирани престъпни групи, които и до ден днешен преследват Михаил“.

Когато не се борят с корупцията и не плуват на живот и смърт 12-километрови разстояния, семейство Тамойкин – бащата Михаил заедно със сина си Дмитри – управляват арт фондацията „Тамойкин арт“. Според техните експертни изчисления картината струва точно 56 487 902 евро. Впоследствие използват различни коефициенти за определяне на пазарна стойност, например цената на „Салватор Мунди“ на Леонардо (450 млн. долара), и формулират нова цена – 106,79 млн. евро.

През същата 2018 г. в блог излиза новината, че Националният музей на Саудитска Арабия ще купи портрета на обявената цена от над 100 млн. евро. Към материала е прикачен и откъс от изявление на Саудитската пресагенция. В блога не се посочва нито кой е собственикът му, нито кой го списва, отбелязва „Арт Нюзпейпър“.

Тъкмо тази статия обаче привлича вниманието на Бротън, който тръгва по следите на заплетения случай. Той се свързва с Дмитри Тамойкин и разбира от него, че арт експертът, оценил така високо произведението, всъщност никога не е виждал картината на живо. Той потвърждава и че творбата, нарисувана върху дървена плоскост, никога не е била продавана на Саудитска Арабия, тъй като малко преди сделката Насобин прекратил комуникация с „Тамойкин арт“. В момента баща и син Тамойкин опитвали да продадат договора си със собственика срещу 1,5 млн. евро, на колкото се равнявали загубите им от работата им в опита да продадат картината.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах