Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Студен картоф в любовна стачка

Морийн О'Хара първа се оплаква публично от масовия сексуален тормоз в киноиндустрията - още през 1945 г.

Морийн О'Хара е обвинявана от студийните босове, че не е „жена, а студена мраморна статуя“.  - Студен картоф в любовна стачка

Морийн О'Хара е обвинявана от студийните босове, че не е „жена, а студена мраморна статуя“.

В разгара на скандала с Харви Уайнстийн и останалите осветени в медиите сексуални хищници, стара изрезка от вестник „Мирър“, споделена в Туитър от пианиста Джеймс Роудс, припомня, че в сексуалните обиди и унижения в световната столица на киното няма нищо ново. Морийн О’Хара, американска кинозвезда от ирландски произход, първа говори публично срещу сексуални вредители – още през 1945 г. 

От статията със заглавие „Звезда в любовна стачка“ става ясно, че О’Хара е била наричана от продуценти, режисьори и студийни босове  „Студен картоф, лишен от сексапил”, защото не желаела да им позволи да „правят любов с нея“. Морийн О’Хара споделя разочарованието си от холивудския манталитет, според който за да получат роли, от актрисите се очаквало да минат през кастинг-диваните на босовете.

„Толкова съм разстроена, че съм готова да напусна Холивуд – казва тя. – Ситуацията е такава, че сутрин мразя да ходя на работа. Аз съм безпомощна жертва на кампания с очернящи слухове. Понеже не позволявам на продуцента и режисьора да ме целуват и потупват, те разказват навсякъде из града, че аз не съм жена, а студена мраморна статуя.“

„Предполагам, че Холивуд ще ме смята за студено парче камък, докато не се разведа със съпруга си, не се откажа от детето си, а снимките и името ми започнат да се появяват по таблоидите. Ако това е холивудската представа за жена, аз съм готова да напусна още сега”, казва О’Хара пред кореспондента на „Мирър“ през 1945 г.

Морийн О’Хара в кадър от „Тихият“ (1952) на режисьора Джон Форд

През 2004-а – една година преди смъртта си, актрисата разказа пред „Дейли Телеграф“, че често е била обвинявана с мотива „Тя отхвърли авансите на Хауърд Хюз и Ерол Флин“:

„Винаги съм била корава ирландка. Доказах, че у мен има адски добра актриса – мога да предложа не само приятно лице, но и доста добри изпълнения“.

Но тя признава и че „е платила цена, за да се изправи пред мъжете, които ръководят студията – по-специално продуцентните и режисьорите, които очакваха да спят с най-красивите си звезди“.

„Не бих се хвърлила в леглото им и знам, че това ми струваше роли, но не желаех да се правя на проститутка“, казва О’Хара.

Джон Форд, режисьорът на „Тихият“, е бил всеизвестен женкар, по това време напълно обсебен от О’Хара, но тя отказва да спи с него. Форд я боготворял и обиждал, а когато се напиел й пишел неподходящи любовни писма. Тя осъзнавала, че той е обсебен от нея и не може да контролира чувствата си:

„Уважавах го като режисьор и исках да му се харесам като актриса, но понякога ставаше невъзможно, особено когато е пил“.

Морийн О’Хара (1920-2015) е най-известна с ролите си в „Колко зелена бе моята долина“ (1941), „Чудото на  34-та улица“ (1947), и (заедно с Джон Уейн) „Тихият“ (1952). През 2014 г. актрисата бе наградена с „Оскар“ за цялостно творчество, с посвещение:

На Морийн О’Хара, една от най-ярките звезди на Холивуд, чиито вдъхновяващи образи блестят със страст, топлота и сила“.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg