Суперсилата на Хубен Черкелов

Художникът с позиция срещу елитаризма, представена в изложбата „The World $ Yours“, галерия „Оборище“

„Чрез парите аз стигам по най-прекия начин до хората, защото парите обединяват всички“, казва Хубен Черкелов. Зад гърба му е неговата Мона Лиза - изображение от банкнота в Коста Рика. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков - Суперсилата на Хубен Черкелов

„Чрез парите аз стигам по най-прекия начин до хората, защото парите обединяват всички“, казва Хубен Черкелов. Зад гърба му е неговата Мона Лиза - изображение от банкнота в Коста Рика. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

На никого вече не прави впечатление, че в София през уикендите се чува предимно чужда реч. Светът е на туристите – те са по кафенетата, градинките и централните столични улици. Но още преди идването на пролетта и завръщането на голямата навалица, чужденците вече пълнят и художествените ни галерии. Рядкост е, за съжаление, арт музеите ни да излязат от зоната си на комфорт: старите майстори и традиционно изкуство. Все по-интересни теми вадят от тях кураторите, но е толкова хубаво, когато и ние, и почитателите на изкуството от чужбина, имаме удоволствието да видим и някое изключение като попарт изложбата „The World $ Yours“ на Хубен Черкелов в Галерия „Оборище“, в концертната зала на старото музикално училище.

Още от входа на галерията ни внушават, че светът е наш… при определени обстоятелства. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Черкелов живее и работи в Америка, но вниманието към творбите му у нас е толкова голямо, че това е третата му изложба в родината в рамките на една година. Идеята на представянето му в момента да покажеи всички страни на неговите търсения в изкуството.

„Тук съм доктор Манхатън, герой на Ди Си, който събира в себе си всичко: минало, настояще, бъдеще. Обикновено го изобразяват с гола глава. Той е научен работник, след ядрен експеримент тялото му се разпада и след това успява да събере всички части на организма си, това му е една от суперсилите“, развежда ни лично Черкелов в галерията.

Някои от картините му в галерия „Оборище“ са посветени на герои от комиксите, с които Черкелов се надява да провокира диалог за високата и ниската култура – той намира, че демонстративната дистанция на някои арт експерти и колекционери у нас от попкултурата е остатък от социализма.

Америка за България

„Гнусят се от масовата култура и се смята за по-престижно да рисуваш натюрморти и плодове вместо Мис Марвел“, коментира художникът, докато минаваме край картина с Елза от анимационния филм „Замръзналото кралство“ – изображението е от колекционерска монета от Нова Зеландия.

Хубен Черкелов като Д-р Манхатън. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Изображение от 10 долара, Канада. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

И тази сбирка от картини е вдъхновена от парите – Черкелов пресъздава образи от банкноти и монети от различни исторически периоди, от цял свят.

„На американските долари са изобразени сгради и президенти, всичко е много сериозно. За еврото дизайнери измислят сгради, правят чертежи, те не съществуват в реалния живот, за да няма противоречия и някой да каже – това е италианско, френско или германско, всичко върху еврото е измисляно в ателие. И изведнъж в Нова Зеландия, която е малка страна, има по-голяма свобода да слагат каквото решат върху паричните средства. По същия начин е и в Канада. Целта е да не гледаме парите на пиедестал – не всичко трябва да е исторически фигури и държавни глави“, казва художникът, повеждайки ни към още икони от попкултурата.

Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Супергърл, 10 долара, Канада. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Финансов инструмент са и филмите, създавани по комикси – от доста време насам най-касовите заглавия в кината по цял свят, включително в България, разказват истории за герои с нечовешки сили. Спираме пред Супергърл.

Mario Biondi

„Еманципацията е много модерна тема в западните общества – ни казва Хубен. – Не е сюжет, който някой би сложил на монета в България – първо е попарт, второ е жена…“

Стигаме до Батман – „той е от монета 5 долара в Канада, тук е с шлем като римски воин, не ви ли прилича малко на социалистически реализъм?“. От картините ни гледа и едно божество на европейското кино от миналото – Брижит Бардо, но не от банкнота в обръщение, а направена от фенове; по-нататък погледа ни улавят Мона Лиза (от банкнота от Коста Рика) и Елвис Пресли (от банкнота, която може да бъде намерена в „Грейсленд“) – Джокондата е до тях като икона на попкултурата.

Батман, 5 долара, Канада. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Елвис, 10 долара, само в „Грейсленд“. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Брижит Бардо. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

На едно от платната виждаме космонавт – според Черкелов, това е изображение от колекционерска монета 25 цента от Охайо, където е роден астронавтът Джон Глен.

„Не виждам нищо общо между Охайо и космоса, но така са решили. Този разговор, че не всичко трябва да бъде организирано, е важен за мен. Животът е пъстър“, казва художникът.

Джон Глен, 25 цента, Охайо. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

В тази изложба може да видим и някои български сюжети – отново от банкноти, например Мадарският коннник, сюжети с Хаинбоаз, тук са и картините, с които се представи на Венецианското биенале през 2012-а.

„Изложбата е разнообразна, има всякакви неща, защото идеята ми е за диалог, за различни гледни точки – казва нашият домакин и ни посочва възхитителния таван: – Тази зала е много красива,  първо е била италиански лицей, след това е била музикално училище, сега е хибрид, но важното е да се случват разни неща, да се използва. Елитарността в българското изкуство е адски вредна, някои хора се отнасят високомерно към попкултурата. Чрез парите аз стигам по най-прекия начин до хората, защото парите обединяват всички. Като отидеш в Коста Рика, вероятно няма да знаеш езика, но ако имаш пари, хората ще те разберат. Ако обаче отидеш и им предложиш Светлин Русев, никой няма да те разбере и няма да ти даде никакви пари за него.“

Сърпи и чук, 5 стари български лева. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

На финала се връщаме към началото, към входа на залата, където неонов надпис „The World $ Yours“ посреща посетителите. Заглавието на изложбата е вдъхновено от филмова сцена – от прелитащия дирижабъл и изречението „The World Is Yours“ пред погледа на Тони Монтана (Ал Пачино) в „Белязаният“. Знакът на долара, който замества глагола в изречението, ни връща и към творба на Черкелов от 1992 г. – с медни букви изписва върху дърво „What $ Art“. Въпросът тогава е самият отговор. А днес въпрос не е необходим, заглавието на изложбата е белязано със суперсила.

Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Изложбата „The World $ Yours“ може да бъде разгледана в галерия „Оборище“ до 31 март.

Вижте още: ХУБЕН ЧЕРКЕЛОВ: В БЪЛГАРИЯ ИМА ПАЗАР САМО ЗА ТРИМА ХУДОЖНИЦИ

ДС