Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

„Сватбата на Фигаро“ поставена като антикапиталистически манифест

Режисьорът Кирил Серебренников превръща Керубино в глухоням

Сценографията също се отдалечава от класическата и е пренесена в съвремието. Снимка: Моника Ритерсхаус/„Комише опер“ - „Сватбата на Фигаро“ поставена като антикапиталистически манифест

Сценографията също се отдалечава от класическата и е пренесена в съвремието. Снимка: Моника Ритерсхаус/„Комише опер“

Необичайна интерпретация на „Сватбата на Фигаро“ постави Кирил Серебренников в „Комише опер“ в Берлин, разказва „Дойче Веле“. Операта на Моцарт в неговата постановка дори се е сдобила с роли без реплики, за да бъдат включени артисти от вече затворения театър на Серебренников в Москва – „Гогол център“.

„Сватбата на Фигаро“ се е превърнала в антикапиталистически манифест, коментира немската медия. Обичайната основа на класическата опера е много променена, Серебренников е внесъл в нея нови смисли и значения. Режисьорът нахлува в света на Моцарт дори физически, като вкарва в оперната постановка трима млади артисти от „Гогол център“ – Георгий Кудренко, Никита Кукушкин и Никита Еленев. На сцената на „Комише опер“ тримата дори не се опитват да пеят, техните персонажи са безмълвни, но тъкмо те създават основното напрежение и динамика, и именно благодарение на тях публиката често отвръща със силен смях.

За да осъществи режисьорския си замисъл, Серебренников отнема думата от един от централните персонажи в операта на Моцарт – Керубино. Той се изпълнява от Георгий Кудренко. Влюбчивият паж на граф Алмавива става глухоням и общува на езика на жестовете. Неговият глас се прехвърля към партньорката му, негов двойник и възлюбена Керубина, изпълнявана от мецосопраното Сюзън Цараби. Тя единствена разбира жестовете му и пее ариите му вместо него.

Героят на Никита Кукушкин, безмълвния слуга телохранител на графа, се превръща в един от най-магнетичните персонажи на постановката. Без нито една дума, само с великолепна игра, бърз като живак, артистът, обявен за чуждестранен агент в Русия заради антивоенната си позиция, превръща операта в гротеска на високо ниво.

Никита Еленев играе герой, обозначен само като „младият човек“. Той е основно в задния план, но именно на него му се възлага задачата да представи антикапиталистическото послание на режисьора – в разгара на сватбения прием слугата нахлува в залата и започва да намушква с нож знатните гости.

Според сайта на „Комише опер“, през 2025 г. Серебренников ще постави на сцената ù „Дон Жуан“.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90