Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Светът полудя за „Хамлет“ в „Барбикан“ център в Лондон, двама българи са играли на същата сцена

Преди да отпътуват за Англия, Нина и Зуека бяха застраховани за 5 млн. паунда!

Нина и Зуека играха "Шинел" на една от най-престижните сцени в света - "Барбикан", през 2000 г. - Светът полудя за „Хамлет“ в „Барбикан“ център в Лондон, двама българи са играли на същата сцена

Нина и Зуека играха "Шинел" на една от най-престижните сцени в света - "Барбикан", през 2000 г.

Догодина най-големият културен център в Европа – „Барбикан“, ще се превърне в царството на Бенедикт Къмбърбач. Още сега обаче нашумелият в образа на Шерлок актьор предизвика невиждана суматоха – предстоящата премиера на „Хамлет“ стана най-търсеното театрално представление за всички времена. Билетите, пуснати онлайн, свършиха за минути.

Има обаче и българи, които са играли на тази знаменита сцена! Това са Нина и Зуека, чийто „Шинел“ бе събитие за лондонските критици и естети през 2000 г. Днес спектакълът на Театър „Кредо“ е с нов състав, но продължава феноменалната си 22-годишна история.

„Барбикан“ е най-големият по рода си арт център на стария континент. Намира се в лондонското Сити. Там актьорите не казват: „Качвам се на сцената“, а „Слизам на сцената“, защото комплексът е изграден под земята. Разполага с три сцени – концертна зала с 1943 места, голям театрален салон с 1156 места и камерен салон „Дъ Пит“ с 200 места. Има три художествени галерии, три киносалона, три ресторанта, бибилиотека и зимна градина. В този културен център изнасят концертите си Лондонският симфоничен оркестър и Симфоничният оркестър на Би Би Си. През 2013 г. в „Барбикан“ се завърна Кралската Шекспирова компания, която го напусна през 2001 г.

„Барбикан“ е притежание на „Сити Лондон Корпорейшън“ – третата по големина фондация в Обединеното кралство. Арт центърът е построен за 161 млн. паунда (бел. ред . – еквивалентни на днешните 480 млн. паунда). Открит е официално от кралица Елизабет Втора на 3 март 1982 г.

Нина и Зуека получават покана за „Барбикан център“ след гастрола си на Единбургския театрален фестивал. Българският „Шинел“ става хит на фестивала през 1996 г. и по изключение получават покана от културния форум да играят и през 1997 г.

Импресариото Ричард Демарко – един от основателите на Единбургския фестивал, е човекът, открил „Шинел” и Театър „Кредо” за света. В интервю за Би Би Си Лондон той казва: „Магията на „Кредо“ се дължи просто на техния гений. Те са гениални, абсолютно гениални! В моя опит от 50 единбургски фестивала и стотиците спектакли, които съм канил, те са сред десетте най-добри артистични изяви, които съм виждал. Те ни дават творбата на един руски гений, като я пречупват през едно българско измерение и това я прави още по-интересна. След като види тяхната постановка, човек придобива нова концепция за театър. Публиката е тотално въвлечена в спектакъла. Двамата от „Кредо” имат невероятна чувствителност за човешкото страдание, огромно съчувствие – и аз не смятам, че можем да намерим техен еквивалент във Великобритания“.

„Шинел“ получава овациите и на критиката: „Няма извинение за тези, които не са гледали този чудесен спектакъл“. Оказва се обаче, че двамата актьори скоро ще чуят и прочетат още по-възторжени коментари за играта си.

Нина и Зуека приемат покана да играят в „Барбикан“ за лятото на 2000 г. Преди да отпътуват за Лондон, българските актьори получават застраховка на стойност 5 млн. паунда! Васил Василев междувременно успява да си счупи крака и се налага да играе с шина. След огромни перипетии около костюмите и декора, двамата излизат на сцената на „Дъ Пит“. Въпреки, че абсолютно неизвестни за лондонската публика, представленията им от първата седмица са продадени много преди появата им. Играят „Шинел“ общо 2 седмици.

Двамата със свито сърце очакват рецензиите на най-кръвожадните театрални критици в пресата. В. „Гардиън“ обаче им дава максималните 5 звезди, поставя ги в Топ 5 на най-добрите спектакли на седмицата и коментира: „Деликатна и много ангажираща версия на Гоголевата тъжна история за човешката идентичност и свобода“. Критикът на „Индипендънт“ пише: „Рядко чиста форма на театър. „Шинел” на „Кредо” със сигурност трябва да се види“, а театралният експерт на „Ивнинг стандарт“ заявява: „В гроба си Гогол би следвало да бъде доволен със своя афинитет към абсурдното – че неговият литературен талант може така умело да бъде преведен на езика на театъра“…

В момента Театър „Кредо“ готви поредния гастрол на „Шинел“ по света. Нина днес е в нов театрален дует – с младия актьор Стелиан Радев. В момента двамата усилено репетират спектакъла на японски, тъй като през октомври и ноември ще го играят в Токио, Сапоро, Фукушима и други градове.

Нина и Стенли играха "Шинел" в

Нина и Стенли играха „Шинел“ в Абакан, столицата на руската република Хакасия.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах